tisdag 23 juni 2015

Tematrio - Landsbygden

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans uppgift: Berätta om romaner som utspelar sig på landsbygden, svensk eller utrikisk.

Landsbygd är ju lite diffust, men dessa torde platsa.

1. Norrlands svårmod av Therése Söderlind är en mystisk och mörk bok, om hur illa det kan gå om man inte pratar med varandra.

2. Gården av Tom Rob Smith är en klassisk vad-är-egentligen-sant bok. Utspelar sig, för det mesta, på landsbygden utanför Falkenberg.

3. Kara Kush av Idries Shah handlar om Rysslands ockupation av Afghanistan 1979 och afghanernas motstånd, när de blev bortglömda av världen. Snötyngda berg och ödsliga öknar.

14 kommentarer:

  1. Fin blandning verkar det som.

    SvaraRadera
  2. Jag har för mig att jag läst Kara Kush men är inte säker...Gården skulle jag vilja läsa.Norrlands svårmod känner jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norrlands svårmod är riktigt bra, lite tjock kanske men det gör inget :)

      Radera
  3. Ska jag kanske läsa Norrlands svårmod ändå? Jag vet att jag plockat upp den flera gånger i bokaffärer men alltid lagt ner den igen, minns bara inte varför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag, den är väldigt bra :)

      Radera
  4. Intressant trio. Vem kan undgå att bli lockad av att läsa Gården eller Barn 44 efter att ha läst recensioner här? ;-)

    SvaraRadera
  5. Ja men här finns två böcker jag har i alla fall, de två översta.

    SvaraRadera
  6. jag läste Vägen till Bålberget och tyckte att den var bra. Kara Kush låter mycket intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju så gammal att det är svårt att hitta blogginlägg om den, men jag vet att jag sett någon som inte gillat den. Själv var jag alldeles tagen.

      Radera