söndag 21 juni 2015

En smakebit på søndag: [buzz]

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Iliaden går så sakteliga framåt, en sång varje dag är ungefär vad jag mäktar med, men den är förvånansvärt bra. Den är ju trots allt nästan 3000 år gammal...

För att bryta av den något tunga daktyliska hexametern så läser jag en "vanlig" bok vid sidan om och nu har turen kommit till andra delen i serien om HP Pettersson, [buzz] av Anders de la Motte. Så här börjar den.
I två snabba språng var han över henne.
     Hon hann inte ens reagera innan han slitit upp henne ur stolen. Hennes rygg mot väggen, hans ena hand i ett stenhårt strupgrepp runt hennes hals - så hårt att hennes tåspetsar lyfte från den mjuka mattan.
     Porslinsskrammel och förskräckta skrik från de övriga gästerna - men han sket i vilket. Loungen låg på sjätte våningen och det skulle dröja minst tre minuter innan hotellets säkerhetspersonal hunnit dit. Tre minuter var mer än tillräckligt för att han skulle hinna göra det han var tvungen att göra.

46 kommentarer:

  1. Den smakebiten lovet ikke godt for kvinnen. Jeg husker forfatternavnet fra forrige bok, het ikke den Gem mon tro(sjekket nå og ser det var Geim, det var nesten riktig da), men jeg har ikke lest den. Faktisk veldig lenge siden sist jeg leste en krim/deckare.

    Ha en flott søndag, Monika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna har en väldigt speciell stil, på ett bra sätt då :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Den här serien är jag numera sugen på att prova faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt snabblästa böcker :)

      Radera
  3. Tack för smakebiten, den boken har jag läst och jag gillade serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första boken tyckte jag väldigt mycket om och denna verkar lovande också :)

      Radera
  4. Låter klokt att vara hexametern med lite modern spänning på lättläst prosa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till saken hör att jag är totalt värdelös på att läsa dikt, det blir liksom inget flyt :)

      Radera
  5. Låter spännande. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. har inte läst något av den här författaren. tack för den dramatiska smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det började verkligen på ett dramatiskt sätt, även om det faktiskt inte var så illa som det såg ut :)

      Radera
  7. Jag tyckte att [geim] av samme författare var bra, så jag kanske borde kolla upp den här boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade verkligen [geim] och hoppas att denna är lika bra.

      Radera
  8. Har inte läst den serien. Låter spännande!

    SvaraRadera
  9. Läste första boken i den här serien men gillade inte den så kommer nog inte fortsätta. Tack för smakbiten och hoppas du får en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Språket är ju lite speciellt, men jag gillar det :)

      Radera
  10. Läste första boken för något år sedan och är jättesugen på att läsa resten. Har dem stående i bokhyllan. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I år fokuserar jag ju lite på serier som blivit bortglömda och då kändes denna som ett bra val :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten! En serie som jag inte har läst men kollat in så det blir nog att läsa första boken så småningom.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. [geim] tyckte jag väldigt mycket om :)

      Radera
  12. Den här har jag läst och jag tror jag gillade den. Jag var dock inte förtjust i talspråket... Tack för smakbiten och ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland förvånar jag mig själv genom att tycka om saker som jag inte borde tycka om. Talspråket här är en av de sakerna :)

      Radera
  13. Jag är lite sugen på att läsa hans serie, men det har inte blivit av än. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många böcker man vill läsa :)

      Radera
  14. Det där var ju en brutal smakbit - den väcker, onekligen, nyfikenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar böcker som börjar direkt, utan startsträcka :)

      Radera
  15. Har läst den serien och har nu gett den vidare till brorsan som slukar böckerna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att de här böckerna får fortsätta bo hos mig, ger ju bara bort böcker jag inte gillar :)

      Radera
  16. Tack för smakbit! Känner inte till den här författarens böcker. Bra med kontraster mellan böcker man läser samtidigt. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Iliaden och [buzz] är så långt ifrån varandra som man kan komma :)

      Radera
  17. Den här serien är ruskigt bra!!

    Tack för smakbiten.

    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i alla fall fart och fläkt :)

      Radera
  18. Usch, vilken kall och utstuderad typ. Tror inte riktigt det här är min typ av bok, men tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror inte jag skulle rekommendera de här till dig :)

      Radera
  19. Svar
    1. Är den som första boken så kommer jag också att gilla :)

      Radera
  20. Läskig smakbit! Ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
  21. Jag gillade denna serie, inget man kanske kommer ihåg så länge men kommer ihåg att jag gillade den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer ihåg förvånansvärt mycket från första boken, till och med slutet :)

      Radera
  22. Det var både skummelt og skremmende! Det hørtes ikke ut som det skulle gå bra for den kvinnen! Jeg fikk lyst til å lese hvordan det går! Ønsker deg en fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan att avslöja för mycket så kan jag säga att det inte var så illa som det såg ut. Vid just det här tillfället :)

      Radera
  23. Jag förstår att du måste bryta av med lite annan läsning än Iliaden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot att den ska bli färdigläst :)

      Radera