söndag 11 december 2016

En smakebit på søndag: Gräspojken

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det har nog inte blivit alltför mycket läsande i helgen, jag är/har varit på besök "hemma" och då finns det andra saker man hellre gör. Som att umgås med sin mamma och sina syskon. Det passar bra att hälsa på där så här innan jul, för båda mina syskon är så illa planerade att de fyller år nu i december.

I alla fall så lär jag ha påbörjat Gräspojken av Christer Lundberg någon gång i helgen, men jag lär inte ha kommit så långt.

Min smakebit är från sida 11.
Jag började odla marijuana som tolvåring. Ungefär samtidigt som jag förlorade oskulden till en blå pall. Men det är en annan historia. Eller, egentligen är det inte alls en annan historia - i minnet ligger händelserna så tätt packade att de nästan smält samman.
     Det lilla brunspräckliga fröet hamnade i mina händer tack vare familjens nymfparakit Aslan.
     Jag vet, Aslan är ett fruktansvärt namn på en fågel, men farsan var vid tillfället så inne på C.S. Lewis och Narnia att han struntade i det. På en grand danois eller en rottweiler hade det kanske kunnat funka, men trots att det bara var en skabbig halvpapegoja som skulle döpas fick farsan sin vilja fram. Det brukade han få på den tiden innan hans "ett glas vin till maten" blev till ett par flaskor och morsan bröt ihop och bröt upp för att sticka till Indien.

30 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Känner inte till boken och tror inte det är något för mig, skönt att uppfatta det så ibland oxå. ;)
    Ha en trevlig söndag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är onekligen väldigt speciell :)

      Radera
  2. Är lite nyfiken på den boken då jag tycker om Chrster som radiopratare :)Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är den helt OK i alla fall :)

      Radera
  3. En bok vars titel jag sett på fler ställen men inte tagit reda på något om!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir det så där, att man ser en bok men inte vet vad det är :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Ska bli intressant att se vad du tycker sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska nog inte dröja alltför länge innan den är utläst :)

      Radera
  5. Det er veldig fint å dra hjem og være med familien. Denne helgen er foreldrene mine hos meg, og vi skal til min tante og onkel og spise. Så da tenker man ikke så mye på bøker - men en liten tur på bloggen må man jo :-) Det var et utrolig stilig bilde på boken din :-) Ha en riktig fin tredje søndag i advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, familjen är viktig, egentligen tycker jag inte om att bo så långt ifrån dem. Jag vill ju kunna hälsa på dem ofta :) Det är inte varje dag man ser en papegoja röka på :)

      Radera
  6. Inte läst denna men kikade på den när den kom. Tack för smakbiten! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju meningen att den ska vara rolig, men jag vet inte. Dråplig kanske, men man får i alla fall inte läsa den på fullt allvar :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Har inte läst boken och kommer troligtvis inte göra det heller. Men man ska aldrig säga aldrig, har jag hört.

    SvaraRadera
  8. Blir faktiskt lite sugen på att läsa denna, ska bli spännande att se vad du tyckte om den sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade ju Christer som radiopratare så jag kände att det var tvunget att läsa boken :)

      Radera
  9. tack för smakebiten. helt okänd författare och bok för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Författaren är han som hade radioprogrammet Christer tidigare, så han är ganska känd som radioprofil :)

      Radera
  10. En författare jag varit nyfikn på ett tag. Håller med pappan, ett ståtligt namn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ju tycka att Aslan inte passar en fågel, och faktiskt inte en hund heller. Det är ju definitivt ett kattnamn :)

      Radera
    2. Har tänkt läsa den här boken.

      Radera
    3. Den är helt klart läsvärd och det ska bli intressant att veta hur det slutar.

      Radera
  11. Okänd författare men blev nyfiken.
    Tack för smakbiten !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har kanske hört honom på radio? Han är radiopratare på P3 :)

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Blir lite nyfiken på den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju lite så det började för mig också :)

      Radera
  13. Den boken har jag faktiskt inte tänkt läsa. (Sådana där uttalanden brukar jag få ångra)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet precis hur det är. Det finns många saker jag har bestämt mig för och sedan bara ändrar jag mig :)

      Radera