fredag 30 december 2016

En världsomsegling på 366 dagar - resultat

Johannas deckarhörna startade upp en så trevlig bokbloggsaktivitet förra året att jag bara inte kunde stå emot den. Det gällde att läsa böcker från så många länder som möjligt, förutom Sverige, Storbritannien och USA. Så här gick det.

Kanske kan man kalla detta en världsomsegling, i bästa fall, men det blev mest Europa. Föga förvånande. Nu har jag i alla fall gått i land och det här är resultatet. En mer detaljerad lista med titlar (och karta) finns här.

Året började bra, med resor i stort sett varje månad. Sedan tröttnade jag nog på att resa, både litterärt och i verkligheten. Lite besviken är jag över att det inte blev så mycket annat än vad det brukar bli, men med tanke på att jag inte planerade min läsning utifrån den här aktiviteten så är jag ändå ganska nöjd. Arton böcker och femton länder är ju ganska OK. Många av böckerna jag läste, både de som är med här och de som inte är det, innehöll besök i andra länder, men jag har bara räknat de som uppehöll sig på annan plats ett längre tag.

Europa
Frankrike 2
Irland 1
Nederländerna 1
Norge 3
Ryssland 1
Spanien 2
Turkiet 1
Tyskland 1
Ungern 1
Österrike 1

Asien
Afghanistan 1
Indien 1

Oceanien
Australien 1

Sydamerika
Falklandsöarna 1

Utomjordiskt
Rymden 1

4 kommentarer:

  1. Det blev mest Europa för mig med, och Oceanien fick inget besök alls. Men, så hade jag ju heller inte satt upp någon direkt målsättning för denna aktivitet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska nöjd, speciellt med tanke på att inte jag heller planerade läsningen utifrån exotiska länder. Och Europa, det finns ju ovanliga litterära besök att göra där också :)

      Radera
  2. Jag försökte komma till alla kontinenter men det var inte helt lätt. Och det är svårt att undvika Europa med tanke på utbudet :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade inte ens på var böckerna utspelade sig när jag valde dem och det kan hända att jag har missat någon, men det är kul att resa i böckernas värld :)

      Radera