måndag 26 december 2016

Film: 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi

Titel: 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
Originaltitel: 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
Genre: Thriller
Regissör: Michael Bay
Manus: Chuck Hogan, Mitchell Zuckoff (bok)
Skådespelare: John Krasinski, James Badge Dale, Pablo Schreiber, David Denman, Dominic Fumusa
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 144 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 2 december 2016



Handling
Den gripande sanna historien om sex före detta elitmilitärer med uppdrag att skydda CIA som slog tillbaka mot överväldigande odds när terrorister angrep en amerikansk diplomatisk anläggning den 11 september, 2012.

Min kommentar
Detta är ännu en av de filmer som mer eller mindre panikbeställdes en tidig morgon. Även denna baseras på en sann historia. Är det inte väldigt många sådana filmer just nu? Inte heller detta är någon händelse som jag minns något av.

I filmen fick man överhuvudtaget inte veta något alls om bakgrunden till attackerna, vilket faktiskt kan vara en fördel eftersom man då, på sätt och vis, är lika ovetande som de inblandade. För egen del behöver jag inte mer motiv än att USA mer eller mindre ockuperade Libyen, det spelar ingen roll om man är där för befolkningens skull, vad det handlar om är ändå ockupation. Jag var ju naturligtvis tvungen att googla när vi hade sett klart och min slutsats är att det kanske inte är så konstigt att jag inte minns den här händelsen. Tydligen är detta ett av USA:s största politiska fiaskon. Det är ju dock svårt att gradera dem. Det finns några att välja bland.

Skådespelarna känns trovärdiga, men jag önskar så att de inte castade människor som ser exakt likadana ut till alla roller. För mig var det omöjligt att skilja dem åt, kanske mycket beroende på att man inte direkt fick lära känna dem innan allt brakade löst och sedan gick allt väldigt snabbt. Störst anledning var nog ändå att de allihop hade vildvuxna skägg och det var liksom det enda man såg.

Detta är en väldigt spännande film, ibland till och med (bokstavligt) nagelbitande spännande. Jag tycker hela känslan förmedlas på ett riktigt bra sätt. Förmodligen var det i verkligheten precis lika rörigt som filmen var. Och det där med att inte veta vem som är vän eller fiende... jag kan inte föreställa mig hur otäckt det måste vara. Lite förvånad blev jag över att de amerikanska soldaterna bara frågade män de mötte om de var vänner eller fiende och sedan litade på ett jakande svar.

Chefen på den här anläggningen måste vara den sämsta någonsin och han fick minsann medalj för eländet. Just den här biten hoppas jag är väldigt överdriven. Alltihop är så otroligt illa skött att jag skulle ha skämt ögonen ur mig om jag var amerikan. Det är helt otrooligt att de inte fick hjälp, trots att de bad för sina liv.

Det måste ha varit fruktansvärda 13 timmar att uppleva, de nästan 2,5 timmar som filmen varade var hemska nog. Tack och lov fanns det en härlig humor mitt i allt det hopplösa, som gjorde allt det mörka uthärdligt.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 306 betyg).
IMDb hade den 7,3 i genomsnitt (beräknat på 62 652 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Hm, trots högt betyg så låter det inte exakt som en film för mig. Fast man vet ju inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt mycket springa runt och skrika och skjuta på allt som rör sig :)

      Radera
  2. Detta är nog en av mina favoritfilmer under 2016.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var faktiskt oväntat bra, det är inte alltid den här typen av film funkar för mig :)

      Radera