lördag 20 maj 2017

"Ett långt spår av blod" av Mason Cross

Författare: Mason Cross
Titel: Ett långt spår av blod
Genre: Thriller
Antal sidor: 383
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The killing season
Översättare: Gabriel Setterborg
Serie: Carter Blake 1
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2017
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 6 maj 2017




Första meningen: Till att börja med heter jag inte Carter Blake.

Baksidetext
När Caleb Wardell, den ökände Krypskytten från Chicago, rymmer från death-row två veckor före sin avrättning vänder sig FBI till Carter Blake. Han är en man med en unik förmåga att spår upp personer som inte vill bli hittade, och en person som Wardell dessutom är bekant med sedan tidigare.

Tillsammans med Elaine Banner - en ambitiös FBI-agent som förenar livet som singelmamma med en alltmer framgångsrik karriär - måste Carter spåra Wardell, som nu förflyttar sig över USA och dödar till synes slumpmässigt.

Men Carter och Elaine finner sig snart vara åskådare mer än aktörer i fallet. Och medan de desperat försöker förstå sig på en man som dödar av ren lust, uppdagar de ett virrvarr av lögner och korruption som ska skaka om hela landet.

Min kommentar
Den här boken hade väldigt mycket som talade för sig, bland annat debut, thriller, första delen i en serie och en hemlighetsfull ensamvarg. Det är precis min typ av bok. Dessutom är författaren från Skottland.

Min första undran måste nog gälla varför en författare från Skottland skriver en bok som utspelar sig i USA. Just med den här bokens handling så förstår jag ju att det inte alls passar med Glasgow, men jag kan inte låta bli att undra. Här finns inte direkt några långrandiga miljöbeskrivningar, det finns det inte tid till och det tackar jag för. En karta över USA kände jag däremot var nödvändigt för att jag alls skulle begripa turerna.

Det finns tre olika perspektiv, ett är jag, som är Carter Blake och så finns två i tredje person där vi följer FBI-agenten Elaine och massmördaren Caleb. Det funkar så där, jag tror att jag hade lite problem med att hålla isär Blake och Banner. Språket upplever jag som lite knöligt och jag tror att det är en översättningsfråga, till exempel förekom ordet förmärka ett par gånger. Vem pratar så?

Karaktärerna får man inte veta speciellt mycket om, vilket passar mig ypperligt. Jag är ju lite svag för hjältar med hemlighetsfullt förflutet, speciellt om de dessutom är ensamvargar och har en lite torr humor. Här finns inget vardagspussel, i alla fall inte i detalj. Det enda som nämns är egentligen Elaines problem att få ihop jobbet med rollen som ensamstående mamma, men det är bara korta reflektioner. Att få följa vad som försiggår i en massmördares huvud är visserligen svårt att relatera till, men väldigt spännande. Vad det är som gör att jag inte blir intresserad av dem vet jag inte, jag blir i alla fall aldrig riktigt engagerad. Och jag känner mig lite less på att män och kvinnor tydligen inte kan jobba ihop utan att bli attraherade av varandra.

Det är en ganska rå historia och här finns en del detaljerade beskrivningar av sönderskjutna huvuden och liknande. Tempot är hyfsat högt genom hela boken, men de sista 100 sidorna är kapitlen korta ögonblicksbilder, där höjs tempot och nerven stiger ordentligt. Tyvärr sänks det när det kommer en onödigt lång och detaljerad slagsmålsscen, de gör sig väldigt sällan bra i böcker. Det görs också ett litet försök till tvist, men den var inte direkt oväntad. Motivet köper jag rakt av, det är varken första eller sista gången jag hör talas om något liknande.

Om jag kommer att fortsätta läsa? Absolut. Jag är gräsligt nyfiken på fortsättningen, om det bara är Carter Blake som återkommer och om man kommer att få veta mer om honom.

Boktipset hade inget estimerat betyg, bara ett betyg var satt och det var 4.
Goodreads hade den 3,9 i genomsnitt (beräknat på 1 081 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Ett långt spår av blod: Just här - just nu, Johannas deckarhörna och Läsa & lyssna.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

10 kommentarer:

  1. 3,5 men du kommer att läsa fortsättningen? Hm, då kanske den här ändå ska hamna före en del andra då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja, 3,5 är numera ett bra betyg hos mig :) Jag gillade huvudpersonen och historien var inte dålig på något sätt, intressant och lite aktuell också i vissa avseenden. Det som störde mig lite var nog att den var för filmisk, eller så var jag bara inte på humör.

      Radera
  2. Den är nog inget för mig men kul att läsa din recension :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland kan man ju i stort sett avgöra om man själv skulle gilla eller ej, så man inte köper grisen i säcken :)

      Radera
  3. Låter som du tyckte den var bra :) jag gillade den skarpt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte den var bra, även om jag inte gillade den lika mycket som andra har gjort, men jag vill helt klart läsa mer om Carter Blake :)

      Radera
  4. Jag håller med dig om allt, men från mig fick den en fyra, jag blev nog mer begeistrad än du. Jag hade också gärna skippat den flyktiga attraktionen och även slagsmålsscenen. Däremot gillar jag karaktären Carter Blake, så jag kommer absolut att läsa kommande del också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carter Blake är nog urtypen för min favoritkaraktär, jag gillar de där duktiga ensamvargarna :) Jag kan egentligen inte sätta fingret på vad det var som var mindre bra med boken, bara det att den inte riktigt tog tag i mig :)

      Radera
  5. Den här är jag så nyfiken på :)

    SvaraRadera