lördag 27 maj 2017

"En sax i hjärtat" av Marie Bengts

Författare: Marie Bengts
Titel: En sax i hjärtat
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 477
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Hannah Lönn 1
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2017
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 14 maj 2017




Första meningen: Asta Grankvist mötte stadigt sin blick i badrumsspegeln medan handfatet fylldes med vatten.

Baksidetext
Året är 1957. Sömmerskan Hannah Lönn har rest till Eneby i Småland för att ta hand om sin faster Lilly som stukat foten, men sommaridyllen skakas snart av ett mord. En av medlemmarna i byns syjunta hittas mördad med en sax i bröstet. En charmig pusseldeckare där den självständiga och färgstarka Hannah Lönn tillsammans med polisen jagar efter mördaren bland den lilla ortens hemmafruar, gårdsägare och konditoribiträden.
till viljes?

Min kommentar
När jag var i 20-årsåldern så upptäckte jag Agatha Christie och det är nog hennes "fel" att jag är så glad i deckare. Jag slukade hennes böcker och det var väldigt sällan som jag klurade ut mördaren innan slutet. Pusseldeckare är ju i det närmaste utrotningshotat nu när de moderna deckarna helst ska vara så blodiga som möjligt. Därför blev jag väldigt glad när jag fick möjlighet att läsa En sax i hjärtat, som faktiskt är en modern pusseldeckare.

Boken utspelar sig i en liten by i Småland under ett par veckor sommaren 1957. Jag blir direkt förpassad rakt tillbaka till 50-talet, trots att jag inte fanns då. Allt andas 50-tal och småstadsmentaliteten är beskriven på ett bra sätt. Alla vet allt om alla. Tror de. Ingen låser dörren när de går ut. Det skvallras och spekuleras överallt. Det främmande och annorlunda möts med oblida ögon. Jag får faktiskt nästan lite ångest.

Det är en förfärlig massa karaktärer och jag får möta dem allihop nästan från start. Ett tag kändes det som att jag träffade hela byn. Det blir lite jobbigt eftersom de flesta helt saknar särdrag och jag får ganska svårt att hålla isär de olika familjerna. Många av dem känns dessutom bara som utfyllnad. Hannah själv och hennes faster Lilly är däremot tydliga. Jag gillar Hannah och kan lätt relatera till henne. Hon bryr sig inte ett dugg om vad andra tycker och tänker och hon säger inte alltid det som förväntas. Och så lägger hon ju näsan i blöt överallt. Dessutom kör hon en gammal VW, precis en sådan som min far hade. Vilket får mig att störa mig en liten, liten aning på att Lilly sägs ha säkerhetsbältet på sig. Det fanns inga i den modellen.

Bara några sidor in i boken tänker jag att det här kan bli bra och det blir det. Tyvärr så är boken lite för lång, speciellt för en pusseldeckare. Om man kastar ett öga på Agatha Christie och Maria Lang så ser man snabbt att deras böcker är ungefär hälften så tjocka och det är nog ungefär vad den här typen av deckare mäktar med. I övrigt så påminner den ganska mycket om Dame Agatha. Jag gillar verkligen den lätt humoristiska tonen.

Motivet förstod jag nog redan från start, däremot var jag inte helt säker på vem. Det låter kanske konstigt, men så kan det faktiskt vara under de omständigheter som råder här. Till skillnad från de flesta andra som har läst denna så blev jag inte särskilt sugen på vaniljhjärtan, jag är inte speciellt glad i kakor i allmänhet, men en varning utfärdas för den som gillar dem: Se till att ha några till hands.

Detta ska ju bli en serie och jag är lite nyfiken på hur det ska fungera. Inte kan det väl vara tänkt att Hannah ska se efter sin faster varje gång det händer något i byn? Det ska i alla fall bli intressant att läsa mer om Hannah och eventuellt om faster Lilly då.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 4,8 och genomsnittet 3,3 (beräknat på 15 betyg).
Goodreads hade den 3,48 i genomsnitt (beräknat på 21 betyg).
Jag ger den 3,5
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om En sax i hjärtat: Lottens bokblogg, Johannas deckarhörna och Just här-just nu.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

12 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hoppas du får den snart, passar nog allra bäst på sommaren :)

      Radera
  2. Jag läste i en intervju tror jag att nästa bok utspelar sig i Stockholm. Själv så blev jag sugen på vanlijhjärtan, men det är en av mina favoriter till att börja med ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju logiskt att platsen byts ut, eftersom det är Hannah som är huvudkaraktär :) Jag kan förstå att man blir oerhört sugen på vaniljhjärtan, till och med jag som inte gillar dem började känna att det kunde vara en bra idé att äta åtminstone ett :)

      Radera
  3. Denna är jag nyfiken på att läsa!

    SvaraRadera
  4. Håller med dig om att den är onödigt lång, men väldigt kul med gammaldags pusseldeckare som omväxling till alla actionfyllda kriminalromaner. Har förstått att det är som Lotten skriver, att nästa bok kommer att utspela sig i Stockholm. Jag läste att författaren gjort research på Operan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppskattade verkligen pusseldelen, det är alldeles för sällan jag läser den typ av deckare, det finns ju inte så många. Jag känner ju inte direkt till Stockholm så miljöbytet tappar nog lite för min del, men det ska bli intressant att följa Hannah.

      Radera
  5. Jag dras allt oftare till pusseldeckare. Jag gillade den här men den var som sagt lite lång. Och hade jag bara gillat vaniljhjärtan så hade jag införskaffat ett gäng :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag hade tyckt om den mycket mer om den hade varit kortare, den kändes lite för utdragen. Pusseldeckare är kul. Tittade faktiskt extra länge på vaniljhjärtana i konditoriet, men jag gillar dem inte så det blev inga :)

      Radera
  6. Jag lyssnar på den här nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den. Och att du har vaniljhjärtan beredda :)

      Radera