måndag 15 maj 2017

Film: Arrival

Titel: Arrival
Originaltitel: Arrival
Genre: Science fiction
Regissör: Denis Villeneuve
Manus: Eric Heisserer, Ted Chiang (novell)
Skådespelare: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg, Mark O'Brien
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 116 min
Serie: -
Såg den på DVD 21 april 2017




Handling
Ett antal mystiska rymdskepp landar samtidigt på olika platser över hela världen. I USA sätts en elitstyrka samman under ledning av en expert inom lingvistik, Dr Louise Banks, för att undersöka om rymdskeppets besättning har fientliga avsikter eller inte. Hon och hennes team arbetar dock under extrem tidspress då utomjordingarnas besök orsakat globala krisstituationer. Banks måste ensam fatta ett beslut som kan hota hennes liv - och förmodligen hela mänskligheten.

Min kommentar
Intelligent sci-fi är det ont om, tycker jag. Tyvärr, eftersom det egentligen nog är den sort jag tycker bäst om. Du vet, den där typen av film som får en att börja fundera och som sätter alla jordiska regler ur spel och som man blir lite yr i huvudet av? Det här är en av de filmerna.

Detta är alltså inte den typ av sci-fi som de flesta verkar tänka på först när det handlar om den genren. Det är långsamt. Det är lågmält. Det är vackert. Här finns inga spektakulära explosioner. Stämningen är helt fantastisk och jag är fullständigt absorberad i nästan två timmar. Bara det att en språkexpert har fokus i en sci-fi gör den ju väldigt annorlunda. Det är befriande att se en film där utomjordingarna inte är onda och där inte (hela) mänskligheten försöker spränga dem till kingdom comes. Det är också skönt med en film där militären inte helt består av korkade stridspittar.

För mig är det alltid lite av en känslig punkt när det är dags att visualisera utomjordingarna och jag vet egentligen inte vad jag tycker om utseendet på dessa. De kallas hepatoder, erftsom de har sju "ben". Jag tycker de liknar bläckfiskar (med för få armar) eller eventuellt händer (med för många fingrar). I stort så tycker jag att de är helt okej, deras utseende stör mig inte på något sätt.

Amy Adams, som spelar språkexperten Louise Banks, har jag inte sett i så mycket och inget hon har gjort tidigare har utmärkt sig. Från och med nu står hon med på min måste-följa lista. Hon är helt fantastisk. Bara genom hennes minspel så kunde jag känna varenda känsla och tanke hon hade. Alla de andra karaktärerna hamnade liksom i hennes skugga, men även de gjorde ett bra jobb.

Inget serveras på silverfat utan alla hjärncellerna måste vara med, det är intelligent och omvälvande. Precis så här skulle jag kunna tänka mig att det skulle vara, åtminstone hoppas jag det. Jag vet inte vad som saknas för full pott, men inte är det mycket.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 2 052 betyg).
IMDb hade den 8,0 i genomsnitt (beräknat på 328 019 betyg).
Jag ger den 4,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Naturligtvis håller jag med om allt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en riktigt bra film och jag kan nog säga redan nu att jag kommer att se om den.

      Radera
  2. Vi har sett och gillat :). Jag gillade henne i American Hustle också där hon var rätt annorlunda minst sagt mot den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett American Hustle, men minns absolut ingenting av den. Det är helt tomt. Kanske måste jag se om den :)

      Radera