fredag 5 maj 2017

Helgfrågan v 18 (4 - 7 maj)

Mia har startat upp Helgfrågan för att vi ska få helg på riktigt och trots att jerkan är tillbaka igen så fortsätter vi väl.

Veckans fråga är: Vilken klassiker tycker ni absolut man ska läsa?

Jag har ju lite problem med det här med klassiker, vilka som ska kallas det. Till hjälp har Mia tagit den här listan som man såg lite överallt bland bokbloggarna för några år sedan. Vem som från början har satt ihop den listan och på vilka grunder vet jag inte, men den fungerar väl lika bra som någon annan.

Det är svårt att bara välja en, men jag tror faktiskt att det får bli Vilhelm Mobergs Utvandrarsvit. Fantastiska böcker om de svenska emigranternas hårda villkor.

32 kommentarer:

  1. svårt att välja en men Moberg är verkligen bra.

    SvaraRadera
  2. Kvar att läsa för mig...

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Det som började som en tonårsprotest blev en riktigt bra upplevelse :)

      Radera
  4. Måste läsa de böckerna någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du om någon borde väl läsa dem, du gillar historiska romaner.

      Radera
  5. Jag läser så otroligt sällan klassiker men håller faktiskt på med 1984 just nu. Vi får väl se hur lång tid det tar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1984 är en väldigt bra bok, mer aktuell än någonsin.

      Radera
  6. det vore ett lämpligt omläsningsobjekt. vi ska läsa Din stund på jorden i bokcirkeln i maj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vågar nog inte läsa om de här böckerna, är alldeles för orolig att jag inte skulle gilla lika mycket.

      Radera
  7. Visst kan det vara svårt att definiera exakt vad som är en klassiker eller inte. Men Moberg tillhör onekligen dit, jag har äntligen börjat läsa Utvandrar-serien. Läst bok ett och jag kommer definitivt fortsätta läsa.

    SvaraRadera
  8. Ja den har jag läst när jag gick i skolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gjorde jag också, men frivilligt :)

      Radera
  9. Ja, den skulle jag kalla en klassiker. Missade faktiskt att det fanns en lista till hjälp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker väl inte att listan är riktigt korrekt, men eftersom jag inte bryr mig om vilka böcker som kallas klassiker så känns den som en lite onödig grej :)

      Radera
  10. Fastnade i tredje boken och på den vägen är det. ;)
    Första delen var fantastisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag slukade alla fyra på löpande band :)

      Radera
  11. Nyutgåvan är så himla fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de omslagen är otroligt fina.

      Radera
  12. De har jag faktiskt inte läst

    SvaraRadera
  13. Missade också att det fanns en lista till hjälp, men tycker att boken jag valde också måste räknas som en klassiker. Utvandrarserien har jag ståendes här och väntar i pocketversioner, inte lika snygga som de nyutgivna upplagorna med framsidor som ser ut att vara broderade, men passande att ta med i sommar när vi skall på semester under två veckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt Moberg har skrivit måste ju räknas till klassiker. Tycker jag. Den nyutgivna pocketutgåvan är så otroligt fin, men jag har ju den inbundna så jag vill ju inte byta ner mig :)

      Radera
  14. Det ska bli intressant när man blir gammal att se vilka böcker som lagts till bland "klassikerna" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, problemet är ju lite att det är fullt av de där flera hundra år gamla böckerna på klassikerlistan ;)

      Radera
  15. Bra val. Så länge sen jag läste dem att jag tänkt läsa om någon gång, kan bli som en slags nyläsning känns det som... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste dem när jag gick i åttan eller nian, så det var väldigt längesedan för mig också, men jag vågar mig nog inte på en omläsning.

      Radera
  16. Mobergs Utvandrarsvit är helt fantastisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, borde nästan vara obligatorisk läsning :)

      Radera