torsdag 25 maj 2017

Hett i hyllan #93

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

I dag är det min födelsedag och det betyder att jag troligtvis får en del nya böcker, som är presumtiva hyllvärmare, men det är ett annat inlägg. I dag är också dagen när vi byter år och går vidare till 2014 i den här uppvisningen av dåligt samvete.
Januari 2014 alltså... Karin Alvtegen blev snabbt en favorit hos mig med sina S-böcker och jag tror att jag har läst allt hon skrivit (utom barnboken då), förutom Fjärilseffekten. Trots att just den titeln dessutom kittlar min fantasi, jag gillar ju verkligen den här... teorin och slump tror jag inte alls på.

Det här är ju en liten tunnis, i mina ögon, och den borde vara hyfsat snabbläst. Den där utmaningen med att återanknyta till gamla favoriter rycker allt närmre. Ska fundera på det. Seriöst.

Detta handlar Fjärilseffekten om i alla fall:
En bil krockar av en oförklarlig anledning med ett tåg. Elva människor dör. Vad ledde fram till olyckan? Finns det något som ett exakt startögonblick? Vem mer än bilens förare bär skulden?

Bodil är 55 år gammal när hon drabbas av en obotlig sjukdom. Hon bestämmer då, sig efter ett långt och krävande äktenskap, att lämna sin man. Själv börjar hon förbereda sig på att inte längre finnas. Tanken på döden skrämmer henne inte men hon behöver förstå varför livet blev som det blev. Varför har hon så ofta gjort det som förväntats av henne istället för att göra det hon själv faktiskt vill?

Bodil bestämmer sig för att försöka närma sig sin högpresterande dotter Viktoria, som präglats hårt av uppväxten med en dominant far och en undfallande mamma. Men innan hon hinner berätta om sin sjukdom bryter Viktoria kontakten. Fjärilseffekten handlar om att våra gärningar verkar långt utanför våra egna liv. Om den fria viljans kamp mot barndomens kraft, och om vår ovilja att försonas med tillvarons villkor. Att vi alla en gång måste ta farväl av livets angelägenheter.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

19 kommentarer:

  1. Den här måste jag ha funderat på att läsa någon gång, för jag känner väl igen den.
    Grattis på födelsedagen!!!

    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/05/25/hett-i-hyllan-46/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har ju gillat alla hennes andra böcker så det är lite märkligt att denna har blivit stående.

      Radera
  2. Grattis på födelsedagen! Hoppas att du får en fin dag! Jag har läst Alvtegens S-böcker men inte några andra böcker av henne. Här kommer min hyllvärmare.
    https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/05/25/hett-i-hyllan-24/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det blev en väldigt bra dag :) S-böckerna är väldigt bra och så har jag läst en till som också var bra.

      Radera
  3. Grattis på födelsedagen! Fjärilseffekten har jag läst, minns ärligt talat inte så mycket men den fick en trea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är väldigt sällan jag kommer ihåg detaljer ur böcker, det är mer känslan jag minns :)

      Radera
  4. Grattis på födelsedagen! :)
    Fjärilseffekten har jag läst och jag gillade den, gav den en fyra.

    Recensionen av den finns här:
    https://binasbooks.wordpress.com/2017/03/13/karin-alvtegen-fjarilseffekten/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror att jag kommer att gilla den när jag väl läser, just det där med fjärilseffekten är ju faktiskt något som jag tror på :)

      Radera
  5. Jag har inte läst den boken och inte S-böckerna heller men däremot Hinsides som hon skriver ihop med sin son. http://eggetbok.blogspot.se/2017/05/hett-i-hyllan-15_25.html

    SvaraRadera
  6. Jag glömde...Grattis på födelsedagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! S-böckerna är riktigt bra och även hennes En sannolik historia.

      Radera
  7. Grattis på födelsedagen! Jag tror faktiskt inte att jag läst något av Alvtegen. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/05/hett-i-hyllan-93.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag gillar Alvtegen, väldigt mycket :)

      Radera
  8. Grattis på födelsedagen!
    Jag har ett par Alvtegen att läsa jag med, har bara läst S-böckerna.

    Här är min för denna vecka
    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/05/hett-i-hyllan-vecka-21.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har läst alla S-böckerna och även En sannolik historia, alla har varit väldigt bra.

      Radera
  9. Får börja med att gratulera på födelsedagen!

    Är ganska säker på att Fjärilseffekten även står i min bokhylla någonstans. Eller så har jag den på plattan.
    Här kommer min bok:
    https://lenasgodsaker.blogspot.se/2017/05/hett-i-hyllan-93.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ska nog försöka klämma in den snart, det känns inte bra att ha den stående oläst.

      Radera
  10. Grattis! Hoppas du haft en fin födelsedag! Jag är nästan helt säker på att jag läst Fjärilseffekten, men tyvärr har jag inget minne alls av handlingen eller vad jag tyckte om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En i det närmaste perfekt födelsedag blev det :) De där gångerna när det bara är tomt, man bara vet att man läst/sett men har inget som helst minne, det är riktigt otäckt när det händer.

      Radera