söndag 21 maj 2017

Smakebit på søndag: Jag är en tjuv

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag som hade börjat bli orolig för att jag tröttnat på deckare blev så uppslukad av Eva Dolans Efter din död att jag läste ut den tidigt i morse. Det gick inte att lägga ifrån sig den innan den var slut och det känns otroligt skönt att det inte alls är deckare jag är less på, rent generellt.

I alla fall så är det ju dags för en ny bok då och jag har mer eller mindre bestämt mig för att ta varannan feelgood ett tag, åtminstone försöka, så valet föll på Jag är en tjuv av Jonas Karlsson. Någon egentlig feelgood är den kanske inte, men jag är helt säker på att den är långt ifrån deckare.

Min smakebit är från sida 5.
     Man måste inte ändra en massa saker hela tiden, tänkte han. Folk trodde gärna det. Och alla verkade de ha ungefär samma bild av hur förändringen skulle se ut. Alltihop gick ut på att man skulle utvecklas som människa och bli mer, ja vad då? Utåtriktad, medmänsklig, ta för sig, så att man blev lycklig eller bara annorlunda? Roland ogillade förändringar över huvud taget. Han förändrades dagligen, och alltid mot sin vilja. Gick upp eller ner i vikt, fick tandsten och gråa hår, blev äldre, skilde sig, utvecklade allergier, fick hjärtklappning och omodernare mobiltelefon.
     Det här var någonting annat, det insåg han. Vad som egentligen var skillnaden visste han inte. Men det började i alla fall med skyltarna.

28 kommentarer:

  1. gillar Jonas Karlsson, precis läst hans noveller, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. är inte så förtjust i Jonas Karlsson, men den har smakebiten lockar till läsning. tack för den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir jag i det närmaste chockerad. Hur kan man inte gilla Jonas Karlsson :o Ibland glömmer jag bort att alla inte är som jag ;)

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Jag har läst en av Jonas Karlsson, och gillade ju den boken :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har läst både roman och noveller av honom tidigare och gillat i stort sett allt. Den här verkar också lovande :)

      Radera
  4. Tack för smakebiten, den verkar rolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den kan bli tänkvärd, på ett roligt sätt :)

      Radera
  5. Har bara läst God jul av Jonas Karlsson och den tyckte jag mycket om. Jag läser gärna mer av honom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här verkar gå i samma anda som God jul, men har inte kommit så långt än.

      Radera
  6. Skönt att ta nånting annat emellanåt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag kan ha överdoserat med mörkt och dystert ;)

      Radera
  7. Det var en rolig smakbit. Hög igenkänningsfaktor :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände direkt att Roland och jag nog hade kommit bra överens :)

      Radera
  8. Den boken började jag lyssna på en gång, men lyssnade aldrig klart.

    SvaraRadera
  9. Den här tyckte jag om. Jonas Karlsson är lite av en favorit både som författare och uppläsare av ljudböcker. Och han är inte så dum som skådis ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag gillar allt med Jonas Karlsson :)

      Radera
  10. Det här verkar roligt. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man generellt kan säga att igenkänningsfaktorn är stor i hans böcker och då brukar det kunna bli kul :)

      Radera
  11. Jag är en tjuv har jag läst. Jag gillar Jonas Karlsson! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han börjar närma sig favoritnivå :)

      Radera
  12. Jamen den har jag ju faktiskt läst! Inte så dum. Varannan feelgood skulle nog bli för övermäktigt för mig, tröttnar rätt snart på den typen av böcker i för stor mängd. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar gå snabbt att tröttna på feelgood, men jag tänker lite att om jag tröttnar på det så kanske jag blir sugen på deckare igen :)

      Radera
  13. Den här har jag inte läst, men annat av Jonas Karlsson som jag gillat. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag är hemskt glad i det Jonas Karlsson skriver :)

      Radera
  14. Jag har läst något av Jonas Karlsson, tror att det var några noveller. Minns att jag gillade dem. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hans noveller är också bra :)

      Radera