tisdag 23 maj 2017

Veckans utmaning: Om mina hobbyer

Veckans utmaning på Kulturkollo: Hobbyer.
Ägnar du dig åt någon hobby, vad är det och hur började ditt intresse för just den hobbyn? Finns det någon hobby du inte testat än (eller i alla fall inte håller på med nu), men är sugen på att utforska?

Förutom läsningen då? Det måste ju betraktas som en hobby 😊

Jodå, jag har (minst) en, som jag brukar ägna lite tid åt varje dag. Det är ett managerspel, det är online och det är hockey.

Egentligen började det med att sambon hittade ett svenskt spel och efter att ha hört honom prata lyriskt om hur kul det var så började jag också. Det var verkligen kul, av många orsaker. Jag menar, hockey är ju kul, statistik är ju också väldigt kul och allt är en tävling. Mot andra riktiga människor. Tyvärr så stagnerade det här spelet efter några år och det hände liksom inget med spelmotor eller andra funktioner så jag började leta efter något annat.

Till slut hittade jag ett, som utvecklas i Slovakien, vilket betyder att hela världen är med här. PowerPlay Manager, som det heter, innehåller nog allt jag kan önska av ett managerspel. Det finns hur många möjligheter som helst att göra saker med både arena, personal, spelare, ja allt. Statistik finns i överflöd. Eftersom alla i hela världen kan vara med så finns det även landslag och VM.

Givetvis så lägger man ju så mycket tid på det som man vill/har och ingen blir nog förvånad om jag säger att jag i alla fall har lagt en del tid. Bland annat på att ta fram en oslagbar formel för spelarträningen och ett Excel-ark med allehanda statistik 😀

Spelet gick precis in på sin 27:e säsong (jag började i slutet av första), vilket inte alls betyder att det har gått 26 år. En säsong är bara 112 dagar så det går drygt tre på ett år. Den här säsongen blir lite speciell eftersom jag precis gick upp till högsta serien, av misstag kan man nog säga. Det var inte tänkt att hända nu, utan först kanske till nästa säsong. Men så där kan det bli. Jag hoppas i alla fall kunna klara mig kvar.

18 kommentarer:

  1. Vad spännande det låter :)

    SvaraRadera
  2. (slutat spela ishockey - men hockeyrören har jag kvar - ifall det blir is på havet)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För den här hobbyn behöver man varken hockeyrör eller is :)

      Radera
  3. Det låter spännande och som att det kan sluka en del tid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa är att det funkar även om man vissa perioder inte kan lägga så mycket tid.

      Radera
  4. Jag spelar vanliga spel på paddan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är nog det enda spel jag spelar, just nu.

      Radera
  5. Jaha, vilken intressant hobby! Jag spelar inte mycket, men jag dras lite med i sönernas spelande.

    SvaraRadera
  6. Det låter väldigt kul. Hoppas det går bra i högsta serien.

    SvaraRadera
  7. Det låter som en hobby som kräver mycket planering och tankeverksamhet, det och statistik låter ju kul :) Däremot är jag inte intresserad av ishockey, men det kanske inte spelar så stor roll när tävlingsinstinkten tar över. Lycka till i högsta serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har ju andra sporter också ;) Tävlingsinstinkten är väldigt välutvecklad så det är inte så kul just nu, när jag ligger i undre delen av tabellen, men man måste se det långsiktigt :)

      Radera
  8. Vilken himla spännande hobby, jag hade ingen aning om att det existerade ens... Kan verkligen förstå att du blivit fast, lycka till framöver i högsta serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strategispel och taktik har alltid tilltalat mig så ett managerspel ligger väldigt nära till hands. Speciellt roligt är det ju för att det är riktiga människor man spelar mot, inte datorer :)

      Radera
  9. Se där, där skiljer vi oss åt. Däremot tror jag maken skulle kunna fastna i detta ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, säg inte det ;) Jag började egentligen för att sambon var helt uppslukad och jag kände mig lite utanför. Förstod inte alls grejen. Sedan blev jag fast :)

      Radera