lördag 16 augusti 2014

"Det svåra fallet K" av Lennart Ökvist

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 228
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Parabellum Nord
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2012
Format: Danskt band
Källa: Rec ex
Utläst: 21 juli 2014





Första meningen: Uppe i ett apelsinklyftformat vindsfönster belyste månens strålar en pojkes ansikte.

Baksidetext
"Allt började den sommarmorgon som Louis knackade på vår dörr och hade frågor om Gerhard Lanier. Gerhard som jag trettio år tidigare arbetat med på sinnessjukhusets fasta paviljong, men som sedan försvunnit, helt enkelt gått upp i rök.

Men egentligen började historien långt, långt tidigare..."

Det är en av ingångarna i Det svåra fallet K, där sökandet efter Gerhard under en sommar och höst upptar några personers intresse. När så historien rullas upp, färgad av distorserade minnen och önskningar, blir det alltmer oklart vem de letar efter, eller varför...

I en brett upplagd kriminalroman tar Lennart Ökvist oss i Det svåra fallet K in i en värld där ingenting är svartvitt, allra minst personerna och deras bevekelsegrunder, och där svaren finns att söka mer i skuggorna än i det klara sensommarljuset.

Min kommentar
Den här boken har stått oläst i min hylla i vad som känns som evigheter. Det kan bero på att jag inte hört så mycket om den, att omslaget inte lockar mig ett dugg och att baksidetexten inte låter speciellt intressant. Inte så mycket talar för den så att säga.

Nu när den äntligen är läst så är det fortfarande inte så mycket som talar för den. Och omslaget kan jag överhuvudtaget inte förstå. Första felet är nog att kalla detta för en kriminalroman. Det finns visserligen ett eller flera mord, men där slutar alla likheter med en deckare. Det är oerhört långsamt och berättande, ganska så trist faktiskt. Inte någon gång känner jag någon som helst spänning eller nyfikenhet, det finns helt enkelt inget driv som för berättelsen framåt.

För mig, som älskar struktur, så är denna historia något av en plåga att läsa. Det hoppas mellan olika tidstrådar, minst tre, utan några som helst markeringar. Berättarna skiftar också mest hela tiden, oftast är det "jag". Ibland har jag ingen aning om när "jag" är eller ens vem "jag" är. Det är helt enkelt alldeles för ostrukturerat för mig. Språket är också väldigt tillkrånglat och flyter inte alls.

Slutet skulle man kunna tycka kom oväntat, som en blixt från klar himmel, men jag tycker nog att det var det enda möjliga alternativet och det gissade jag ungefär en fjärdedel in i boken.

För att göra boken ännu mer svårläst så var den väldigt dåligt korrekturläst, jag slutade räkna efter runt 30 sidor och då var jag uppe i minst tio. Ett av de värre felen, dessutom det som gör mig mest irriterad, är ett namnbyte på en av karaktärerna. Eller så missade jag helt enkelt att det fanns två Jörgen, som båda hade sett samma sak.

Jag brukar inte sätta så här låga betyg, men när i stort sett alla mina "ogilla"-saker dyker upp i samma bok då händer det.

Boktipset hade inget estimerat betyg, genomsnittet på fyra satta var 2,25. På Goodreads hade den 3,0 i genomsnitt, men bara ett var satt. Jag ger den 1,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Det svåra fallet K: Annika, Bokraden och Böckerx3.

Boken kan köpas på Adlibris och Bokus.

8 kommentarer:

  1. En bok jag aldrig har hört talas om, och det var ju tydligen ingen förlust :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du vill inte ha den då ;) Den ska nog ställas i bokbytarhyllan på jobbet, vill inte utsätta någon av mina nära och kära för denna.

      Radera
  2. Säger som Johanna ;-) Härligt att INTE behöva sätta en bok till på läslistan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att inte bidra till fler böcker på att-läsa listan :)

      Radera
  3. Inte en bok jag känner igen, men blir väldigt avskräckt, tack för varningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar inte vara någon storsäljare och det var inte helt lätt att hitta andra som skrivit om den.

      Radera
  4. tyckte inte heller att den var någon höjdare, snarare slöseri med tid :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var verkligen inte bra. Jag gav bort den till svärmor, med en varning :)

      Radera