fredag 15 augusti 2014

En liten boklista

Den här lilla listan hittade jag hos C.R.M. Nilsson. Tyckte den verkade kul, men nu när jag skulle fylla i svaren så upptäcker jag att den nog kanske passar bättre för yngre människor. Alternativt äldre med mycket bättre minne än vad jag har.

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade
Jaha. Det var väl ca 40 år sedan det... Jag vet inte riktigt hur andra har det med minnet, men riktigt så bra är nog inte mitt. Det kan ha varit en av dessa två: På stranden av Nevil Shute eller Månstenen av Wilkie Collins.
Bok som förändrat mitt liv mest
Jag har nog egentligen svårt att se att mitt liv blivit förändrat på grund av/tack vare en bok.

Bok jag tycker är överskattad
Ja, jag vet att detta är mitt standardsvar 1A, men det är faktiskt Min kamp av Knausgård. Jag fattar bara inte.

Författare vars böcker jag försöker gilla men inte lyckas med
Jag har verkligen försökt gilla Denise Mina och har läst fyra av hennes böcker, men jag klarar bara inte av dem. Nu ska jag ge henne en sista chans med Garnethilltrilogin, som jag ska läsa i Tre på tre.

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom
Nej, det tror jag minsann inte att det finns någon. Det finns ett helt gäng böcker som jag däremot inte kommer ihåg om jag läst eller ej, de flesta av dem tillkom under gymnasietiden. Det var en förfärlig massa böcker man var tvungen att läsa där. Inte många av dem satte djupare spår. Uppenbarligen.

Författare vars böcker är underskattade
Jag känner nog inte till någon som är underskattad rent generellt.

Jobbigaste bok jag läst
Jobbig på vilket sätt? Det finns många böcker som berört mig eller frammanat så många olika känslor att det blivit jobbigt rent psykiskt. En av dem är Barn 44 av Tom Rob Smith. En del har fått mig att gråta så mycket att jag knappt kunnat läsa vidare. En av dem är Den långa flykten av Richard Adams. En del är så dåliga att jag knappt orkar vidare. Se svar under överskattad bok.

Läser helst
Skräck och sci-fi.

Önskar att jag läste mer
Skräck och sci-fi. Och så längtar jag tillbaka lite till de där fantastiska historiska romanerna jag läste på 80-talet.

Bästa barnboksförfattaren
Jag är inte speciellt bevandrad i barnböcker, men när jag var liten så älskade jag Astrid Lindgren, precis som alla andra.

Gillar jag inte längre som jag gillade förut
Dean Koontz. Vad hände? Är det han eller jag?

Roligaste bok
Den roligaste bok jag läst måste vara En man som heter Ove. Samtidigt var den en av de sorgligaste jag läst.

Bok som berört mig mest
Mest? Det är omöjligt att svara på, jag har ju ändå läst i över 40 år. Men en av de senare, se svar ovan.

Recensera din senast lästa bok
Det är ju Eldvittnet av Lars Kepler det. Den tredje i serien om den smått övermänsklige superpolisen Joona Linna. Underhållningen är på topp, men samtidigt blir man idiotförklarad med jämna mellanrum när det plötsligt kommer sammanfattningar av saker man redan läst. Blandade känslor alltså.

8 kommentarer:

  1. Hm, undrar om jag också skulle ha svårt att svara på den ...

    SvaraRadera
  2. Roliga frågor! Får jag låna dem vid bloggtorka? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig går det alldeles utmärkt, har ju själv lånat den :)

      Radera
  3. Jag brukade också läsa mer historiska romaner förr och kan ibland känna lite sug. Två dåligt-samvete böcker är historiska romaner av Margaret George som har stått i bokhyllan bra länge nu utan att bli lästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om de böckerna var bättre förr eller om det är jag som ändrat smak :)

      Radera
  4. Det verkar vara många som inte förstår grejen med Min kamp.. :) Jag har inte vågat mig på att läsa ännu.. Och vet inte längre om jag kommer att göra det heller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ändå glad att jag tog mig igenom den, för nu slipper jag gå och fundera på om jag kanske skulle gilla :)

      Radera