fredag 17 oktober 2014

Bokbloggsjerka 17 – 20 oktober

Snart helg, ska bara ta mig igenom några timmar på jobbet. Slutar 12 i dag så det ska nog gå bra. I helgen blir det födelsedagskalas (inte mitt), massor av folk, utsökt smörgåstårta och något slags semi-freddo med nutella som ska göras ikväll. Men innan allt detta startar så är det dags för Annikas bokbloggsjerka, annars är det ju inte fredag på riktigt.

Veckan uppgift är: Vilken bok bör man inte veta någonting alls om innan man själv läser den?

Utan att ha läst Annikas svar så vågar jag nästan påstå att jag svarat samma, nämligen Dennis Lehanes Patient 67. Där är en vändning som heter duga.

Bara för att det inte ska bli ett så kort svar så tänker jag nämna en film som man inte heller bör veta något om när man ser den. Sjätte sinnet kan man också säga har en vändning som slår nästan allt. Själv var jag tvungen att se om den bara för att kolla...

53 kommentarer:

  1. filmen har jag ju sett, boken oläst i hyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade inte filmen alls, men jag verkar vara den enda som inte gjorde det :)

      Radera
  2. Har sett filmen men inte läst boken! Trevlig helg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det nog inte så kul att läsa boken, synd, för jag tyckte filmen var mycket sämre.

      Radera
  3. Har både läst boken och sett filmen. Bra val!

    SvaraRadera
  4. Jo, "Patient 67" är väl skolexemplet.. och en bra bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nästan aldrig blivit så överraskad :)

      Radera
  5. Låter som du får en trevlig helg. Jag måste nog läsa Patient 67, älskade tvisten i sjätte sinnet, mer sånt! Njut av smörgåstårtan och annat gott och ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Patient 67 har en annan typ av tvist, men ungefär lika chockerande :) Tack och detsamma!

      Radera
  6. Patient 67 har jag läst, men inte Sjätte sinnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjätte sinnet får väl nästan betraktas som en rysare, men otroligt bra :)

      Radera
  7. Jag kom också genast tänka på filmen Sjätte Sinnet. Den är verkligen ett klockrent exempel på en film som man inte ska veta något om twisten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att jag lyckades undvika att få reda på slutet innan jag såg den.

      Radera
  8. Jag svarar ofta Patient 67, kanske för ofta till och med men jag kan inte låta bli. Måste nog läsa den en gång till snart :-)

    Sjätte sinnet har jag faktiskt sett men jag minns inte särskilt mycket. Måste nog se om den nu när du skriver så där. Man blir ju nyfiken ju :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner också att Patient 67 är svaret på ganska många frågor, men det är ju för att jag kommer ihåg slutet på den, brukar nämligen inte göra det om det är förutsägbart och väntat :)

      Sjätte sinnet har jag nog sett fem gånger eller mer och nu blev jag sugen på att se den igen :)

      Radera
  9. Den här veckan var svår eftersom ett givet svar är patient 67, finns inte så många lika klockrena svar. Sjätte sinnet älskade jag, underbar film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att jag läst någon mer bok som har ett överraskande slut, men inte på långa vägar lika omskakande som Patient 67 (och Sjätte sinnet).

      Radera
  10. Sjätte sinnet var ett tag sedan man såg nu - absolut en film värd att se på nytt. Ett överraskande slut om något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde ett arbete om Sjätte sinnet på högskolan när vi hade en kurs om ljud i filmer. Jag kan ju säga att man får en del ledtrådar om man lyssnar väldigt, väldigt noga. Men det märkte jag ju inte förrän jag sett och lyssnat åtskilliga gånger :)

      Radera
  11. Hej! Så trist att du kommit på kant med Atwood! "Upp till ytan" har jag inte läst. Hur som helst har jag nu bestämt att beställa Lehanes patient till jul, så många beundrare som den boken verkar ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Det är verkligen en bok som är värd att läsa.

      Jag får kanske prova den där Oryx och Crake-boken :)

      Radera
  12. Det oväntade avslöjandet i Sjätte sinnet var fantastiskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg om den bara efter någon dag, var tvungen att kolla om allt stämde :)

      Radera
  13. Sjätte sinnet har jag inte läst, tack för tips :) Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjätte sinnet är en film, men en av de bästa filmer jag sett :)

      Radera
  14. Har inte läst Patient 67, men förstår att jag borde göra det.

    SvaraRadera
  15. Jag fick också svara Patient 67, var den första som dök upp :) Men kompletterade med en titel till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns egentligen ganska många, men jag ville ju ha den jag verkligen tycker så jag kompletterade med en film :)

      Radera
  16. Semi-freddo?
    Patient 67 är väl Mystic River? Läste den för många år sedan, och såg filmen men minns just nu inte alls hur den slutade :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Semi-freddo är något italienskt, halvfryst glassliknande smaskigt :)

      Patient 67 är Shutter Island, Mystic river är Rött regn. Båda är riktigt bra :)

      Radera
    2. Jag insåg det senare - att jag hade fel om den engelska titeln :-)

      Radera
  17. Patient 67 har verkligen ett överraskande slut liksom Sjätte sinnet. Bra bok och film!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar verkligen att bli överraskad på slutet :)

      Radera
  18. Sjätte sinnet har jag sett och håller med. Boken har jag inte läst. Men vill oftast inte läsa för mycket om en bok innan jag läser boken.

    SvaraRadera
  19. Håller med till 100% på båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda två är dessutom fullpoängare :)

      Radera
  20. Patient 67 är verkligen en bok med oväntat innehåll. Filmen har jag sett två gånger och gillat den lika mycket båda gånger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen lyckades inte alls övertyga mig, tyvärr.

      Radera
  21. Bra val. Jag måste dock säga att jag gillade filmen bättre än vad jag gjorde med boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag hade jättesvårt för filmen, eller egentligen är det nog Leonardo DiCaprio...

      Radera
  22. Patient 67 var min första tanke oxå, men jag funderar på om det finns någon mer lika överraskande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet några med fullständigt oväntade slut, men det är inte många som överraskat mig så mycket som Patient 67. Jag gissade visserligen på det alternativet, men det var ju ett skämt :)

      Radera
  23. Både Sjätte sinnet och Shutter Island har jag sett flera gånger. Riktigt överraskande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och åtminstone Sjätte sinnet har hållit för x antal "omtittningar" :)

      Radera
  24. Jag har något vagt minne av "Sjätte sinnet", är det den med Bruce Willis?

    SvaraRadera
  25. Shutter Island såg jag och nu när jag vet vändningen så är jag inte så sugen på att läsa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju synd, för boken är oändligt mycket bättre än filmen :)

      Radera
  26. Den absolut bästa vändningen jag sett på film är slutet på De Misstänkta med Kevin Spacey. Såg om den bara för att njuta hur allt byggs upp för att visa sig inte stämma alls. Har du inte sett den så gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett den, men det var så längesedan att jag bara svagt kommer ihåg att inget var som det såg ut :)

      Radera