tisdag 21 oktober 2014

Topp Tio nya serier jag vill börja läsa


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top New Series I Want To Start (New..let's say within the last year or two).

Det finns mängder av serier som jag redan läser och som jag vill börja läsa. Jag hittade ett 30-tal. Och det är bara bland serier där jag redan har första boken. Om de är nya eller ej vet jag inte, men här är några i alla fall.

1. Månkrönikan av Marissa Meyer (första boken är Cinder)
2. Armand Gamache av Louise Penny (första boken är Mörkt motiv)
3. Miss Peregrine av Ransom Riggs (första boken är Miss Peregrines hem för besynnerliga barn)
4. Outlander av Diana Gabaldon (första boken är Främlingen)
5. Silo av Hugh Howey (första boken är Ull)
6. De bortglömda böckernas gravkammare av Carlos Ruiz Zafón (första boken är Vindens skugga)
7. Divergent av Veronica Roth (första boken är Divergent)
8. Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell (första boken är Kärleken)
9. Fredrik Broman av Håkan Östlundh (första boken är Släke)
10. Jack Caffery av Mo Hayder (första boken är Fågelmannen)

22 kommentarer:

  1. Outlander har jag läst och jag älskade den vilket är ett stort mysterium. Jag menar, jag som är så insöad på deckare och thriller, sögs in i ett äventyr som inte liknar någonting annat. Jag funderar faktiskt på att läsa om den "Som ett eko" innan jag ger mig i kast med den senaste boken. Eftersom Gabaldon skriver tegelstenar med stort T så går det några år mellan böckerna.

    Armand Gamache fastnade jag direkt för och numera söker jag mig tillbaka till hans trakter med jämna mellanrum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland så funkar böcker som man inte alls hade trott att man skulle gilla, det är ju lite det som är charmen :)

      Jag måste snart läsa Penny. Och Gabaldon.

      Radera
  2. Många bra serier på din lista. Gabaldon har jag aldrig varit intresserad av, men så har hon börjat dyka upp på allt fler bloggar och nu är jag lite nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag råkade köpa sjätte delen i serien för några år sedan, utan att veta att det var en serie. Så det var bara att leta upp del ett :)

      Radera
  3. Att du inte har läst Gardells än är lite av en skandal ;) Främlingen har jag läst och gillade inte alls men så är jag ju heller inte mycket för historiska romaner..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur? Jag hade eventuellt tänkt läsa Gardells böcker i höstens Tre på tre, men det blev annat i stället. Skummade faktiskt ditt inlägg om Främlingen och kände att det nog var något jag kunde reta mig på också. Vi får se.

      Radera
  4. Det finns alltid nya serier som hägrar. Jag hade också lätt kunnat plocka ihop fler än 10... ;)

    SvaraRadera
  5. Många där som även jag vill läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jobbigt att vara serieberoende :)

      Radera
  6. Divergent serien tycker jag du ska hugga in på direkt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle man ju kunna tycka :)

      Radera
  7. Silo och Divergent vill jag också börja på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite jobbigt när det hela tiden kommer nya böcker/serier :)

      Radera
  8. 1:an rekommenderas starkt!
    5:an är jag faktiskt nyfiken på...
    Maken har fastnat för tv-serien Outlander så jag börjar bli lite nyfiken på den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cinder blir hyllvärmare nästa år så då kanske den äntligen blir läst :) Outlander är jag otroligt nyfiken på.

      Radera
  9. Jag skulle kunna läsa om Sagan om Isfolket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag skulle kunna läsa den för första gången, men det är lite väl många delar i den :)

      Radera
  10. Och pssst, du har en nominering att hämta i morgon på min blogg :)

    SvaraRadera
  11. Du har fått en liten award från mig på bloggen... :-) http://ettknytt.blogspot.se/2014/10/sisterhood-of-world-blogger-award.html
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Outlander kan jag verkligen rekommendera, har läst de två första och älskat. Pennys böcker är jag också sugen på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag ska ha med både Gabaldon och Penny i min boktolva nästa år :)

      Radera