måndag 1 maj 2017

Film: Sully

Titel: Sully
Originaltitel: Sully
Genre: Drama
Regissör: Clint Eastwood
Manus: Todd Komarnicki. Chesley Sullnberger (bok), Jeffrey Zaslow (bok)
Skådespelare: Tom Hanks, Aaron Eckhart, Anna Gunn, Mike O'Malley, Valerie Mahaffey
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 95 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 7 april 2017




Handling
Den 15 januari 2009 fick världen uppleva "miraklet på Hudson" då kapten Chesley "Sully" Sullenberger landade ett nödställt flygplan på floden och räddade därmed livet på de 155 personerna ombord. Men samtidigt som han hyllades av allmänheten och media blev Sully pågick det en undersökning kring fallet som kunde förstöra både hans rykte och karriär.

Min kommentar
Jag har säkert nämnt det tidigare, Tom Hanks är en av mina absoluta favoritskådespelare och hans filmer hamnar automatiskt på att-se listan. Det spelar ingen roll vad det är för film. Nu hör det ju till saken att filmer som handlar om katastrofer av olika slag också hör till mina favoriter. Den här filmen hade alla förutsättningar för en riktigt bra film. Dessutom ett par till, som jag inte visste när jag började titta.

Den här händelsen, miraklet på Hudson, kommer jag mycket väl ihåg. Just flygplan och allt som eventuellt kan hända i eller med dem är något som ger mig ont i magen och det är fullt möjligt att filmen berör mig mer på grund av detta. För berör gör den verkligen. Även om jag kommer ihåg händelsen så minns jag tydligen inte alls efterspelet, som egentligen aldrig borde ha hänt. Går det verkligen till så här? Att man kan bli anklagad för att ha riskerat 155 liv, när det man faktiskt har gjort är att ha räddat dem? Jag blir så otroligt upprörd över hur undersökningen går till och imbecillerna som leder den. Jag vill inte säga mer om detta, dels för att jag känner att jag går igång till och med nu när jag bara skriver om det och dels för att inte säga för mycket. En undran bara... bad de om ursäkt?

Filmen är i mitt tycke väldigt oamerikansk. Här finns inga stora gester, ingen action i egentlig mening och ingen hjältedyrkan. Det hela berättas genom att växla mellan "nu" (förhöret och allt runt omkring) och "då" (nödlandningen). Allt är väldigt respektfullt och lågmält.

Tom Hanks är, som vanligt, helt briljant och jag tycker att han med små medel förmedlar Sullys kval och tvivel på sig själv. Även Aaron Eckhart gör en riktigt bra rolltolkning. De andra är säkert bra de också, men de är mer som utfyllnad.

När filmen är slut så ser jag till min stora överraskning att det är Clint Eastwood som har regisserat, men nu i efterhand så kan jag nog säga att jag känner igen hans sätt att berätta. Underligt nog så brukar han vara lågmäld som regissör, till skillnad från hans roller som skådespelare.

Jag tycker att det är helt fantastiskt att filmen bara är 1,5 timme lång, i dessa tider av frossande i krystade sidohistorier och annat onödigt som skapar evighetslånga filmer. Här finns inget onödigt alls och om det någon gång händer något när jag själv flyger så är det precis en sådan pilot som Sully jag vill ha.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 551 betyg).
IMDb hade den 7,5 i genomsnitt (beräknat på 129 008 betyg).
Jag ger den 4,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Det där lät ju klart intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var helt tagen, men jag har ju den där grejen med flygplan. Och Tom Hanks :)

      Radera
  2. Den får jag nog ta och se. Gillar ju Tom Hanks jättemycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han gör det mesta bra och denna kröp in under skinnet på mig.

      Radera