söndag 30 april 2017

Smakebit på søndag: Diabolic

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nu är det plötsligt långhelg igen och det är nog tur så jag hinner läsa lite också. Gårdagen gick åt till födelsedagskalas, sambons syskonbarn fyllde år i veckan, en 18 och en 20. Fantastiska åldrar båda två och jag minns dem som igår.

Ikväll är det Valborgsmässoafton och siste april-firandet är stort här i Lund, men det är ju under dagen och de första är nog redan på plats. De kallar det för Sveriges största spontanfest. Varför förstår jag inte, för den är ju inte ett dugg spontan utan i allra högsta grad planerad. För oss brukar den här kvällen betyda god mat och soffläge, ut beger vi oss inte. Ingen av oss trivs bland fulla människor.

Igår tjuvstartade jag på majs läsning och började på Diabolic av S.J. Kincaid, en ungdomsbok som handlar om varelser med mänskligt utseende och med mänskligt DNA, men en aning genmanipulerade och programmerade att bara bry sig om sin ägares välbefinnande. Livvakter redo att döda. Jag hoppas den är lika bra som den låter.

Min smakebit är från sida 32.
     "Diaboler är skapade av människor, inte av Det levande kosmos", förklarade prästen. "Det finns ingen gudomlig gnista i dem som kan antändas av det kosmiska ljuset. Den här varelsen kan stå bredvid och följa välsignleseakten, som en respektfull gest gentemot din familj, men hon kan aldrig själv delta i den."
     Prästen hade haft ett märkligt ansiktsuttryck när han talade, precis som matriarken. Jag hade just börjat lära mig att tolka ansiktsuttryck, men redan då förstod jag vad det här betydde. Det var ren och skär motvilja. Blotta tanken på att en diabol skulle kunna välsignas av deras gudomliga kosmos fyllde dem med avsky.

26 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Blir intressant att se vad du tycker!
    Mot slutet när vi bodde i Uppsala gav vi oss inte ut heller på Sista April. Bara jobbigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick egentligen nog av Valborgsfirande redan i tonåren, när jag varje år försökte se cortègen i Göteborg :)

      Radera
  2. Låter som en spännande bok. Ha en fin Valborg i hemmets lugna vrå! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På omslaget står "Hunger games möter Game of thrones"... det vet jag inte om jag håller med om, men än så länge är den okej. Valborg blev väldigt lugn och skön, med egengjorda revben (för första gången) :)

      Radera
  3. Svar
    1. Jag älskar ju fjärilar, men än så länge vet jag inte riktigt vad den gör på omslaget.

      Radera
  4. Tack för smakebiten, den verkar intressant.

    SvaraRadera
  5. ny bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag ser en fjäril på ett omslag så blir jag automatiskt nyfiken :)

      Radera
  6. Den känner jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar inte ha slagit stort här i Sverige.

      Radera
  7. Den här boken är jag nyfiken på så det ska bli intressant att läsa vad du tycker om den, om den motsvarar förväntningarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommit knappt halvvägs nu och än så länge är boken helt okej.

      Radera
  8. Nu blev jag nyfiken! Det ska bli intressant att se vad du tycker sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna väcka någons nyfikenhet ;)

      Radera
  9. Boken väcker intresse men jag är rädd att den kan vara för skruvad för mig. Ska bli kul att se vad du tyckte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske är avtrubbad, men speciellt skruvad tycker jag inte att den är. Än.

      Radera
  10. Den här boken kände jag inte till, låter lite skruvad och det kan ju vara kul ibland ;)Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det min förkärlek för sci-fi och liknande som gör att jag inte alls tycker den är skruvad ;)

      Radera
  11. Tack för smakbiten. Har hört många bra recensioner på den här boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra, jag tror knappt jag har sett en enda recension. Eller jo, men jag har inte läst dem :)

      Radera
  12. Den här har jag liksom bara skrollat förbi när jag har sett den i bokbloggar. Det ska bli kul att läsa vad du tyckte om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde bara inte scrolla förbi den, efter att ha läst vad den handlade om :)

      Radera
  13. Vet inte om den här boken är något för mig men jag ser fram emot din recension sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommit drygt halvvägs nu och den är kanske inte så bra som den kunde ha varit, men den är långtifrån dålig :)

      Radera