torsdag 27 april 2017

Hett i hyllan #89

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag lyckades faktiskt hitta det där inlägget där jag presenterade alla inköp från början av december 2013. Sorgligt nog så har jag bara läst hälften av dem. Hittills. Detta är den sista av dem.
För drygt fyra år sedan läste jag Therése Söderlinds debut (Norrlands svårmod), som jag tyckte väldigt mycket om. Så mycket att jag köpte hennes andra bok, Vägen mot Bålberget. Trots att den låter riktigt intressant och att andra bokbloggare, som jag litar på, har gillat den så är den fortfarande oläst. Förmodligen beror det även här på pocketutgåva och massor av sidor (590). Kanske är det dags att ha en utmaning där jag återknyter bekantskapen med författare som jag läst tidigare, men som av någon anledning har blivit lite bortglömda.

Så här står det på baksidan och visst låter det lockande:
En sensommardag 1975 går Jacke och hans tonårsdotter Veronica upp på Bålberget i hemtrakten Nyland vid Ångermanälven. Det sägs vara platsen där man avrättade häxor. Besöket blir kulmen på en kaotisk period som tagit Jacke tillbaka till barndomen och Veronica längre än så. Hennes farmors berättelser ska göra att historien om Bålberget inte lämnar henne ens som vuxen.

Malin växer också upp i Nyland nära älvens utlopp i havet, men trehundra år tidigare. Året är 1674 när hon rannsakas för trolldom. I fängelset tänker hon på sitt liv och på hur hon alltid fått kämpa mot mäns förtryck. Hon våndas också över sin otyglade dotter som rymmer hemifrån, gång på gång.

Ett av ögonvittnena som pekat ut Malin är grannpojken Olof. Som alla barn fantiserar han mycket och inte minst fantiserar han om Malins dotter. Men gränsen mellan lek och allvar suddas ut när en äldre pojke dyker upp och berättar om en annan värld och om de krafter och väsen som befolkar den. Plötsligt finner sig Olof indragen i en fruktansvärd rättsprocess där ingen bemödar sig om att skilja mellan fantasi och verklighet.

Först som gammal förmår Olof se tillbaka och minnas sin egen roll i händelserna som påverkade en hel bygd.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

13 kommentarer:

  1. Det är ju en fantastisk bok! Nästan avis att du har den oläst ;-)
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/04/27/hett-i-hyllan-42/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade lite på känn att du skulle reagera ungefär så där ;)

      Radera
  2. Du har många intressanta böcker i din hylla :)

    Här är min:
    https://binasbooks.wordpress.com/2017/04/27/hett-i-hyllan-20/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju lite det som är problemet :)

      Radera
  3. Den boken var jag lite nyfiken av när den en gång i tiden men det blev aldrig av att jag skaffade den och det var nog lika bra, den hade nog blivit oläst hos mig också. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/04/hett-i-hyllan-89.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa år tror jag att jag ska satsa på att läsa författare som har blivit "bortglömda" :)

      Radera
  4. Ja, Norrlands svårmod tyckte jag mycket om. Den här lånade jag på biblioteket men eftersom jag upptäckte att jag inte skulle hinna läsa den (korttidslån) blev det aldrig av att jag läste den. Men jag är nog fortfarande lite nyfiken, men det är det där skrämmande sidantalet...
    Här kommer min hyllvärmare. https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/04/27/hett-i-hyllan-20/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sidantalet skrämmer inte så mycket i sig, men i kombination med pocket så tar det faktiskt emot.

      Radera
  5. Ja, den låter verkligen lockande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokbloggare som jag litar på har tyckt väldigt mycket om den :)

      Radera
  6. Och här kommer min hyllvärmare som jag ska försöka läsa i maj

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/04/hett-i-hyllan-v-17.html

    SvaraRadera
  7. Vägen mot Bålberget har stått länge även i min hylla.

    Här kommer min heta bok:
    https://lenasgodsaker.blogspot.se/2017/04/hett-i-hyllan-89.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är dags att läsa den, för oss båda två :)

      Radera