lördag 1 april 2017

"Gryningsstjärna" av Charlotte Cederlund

Författare: Charlotte Cederlund
Titel: Gryningsstjärna
Genre: Fantasy
Antal sidor: 271
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Idijärvi 2
Förlag: Opal
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2017
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 16 mars 2017




Första meningen: Jag kräks på kyrkväggen.

Baksidetext
Mörkret har lagt sig över Idijärvi sameby och det dröjer veckor innan solen återvänder. Borri noaidis attack har rivit upp djupa sår inom Áili, sår som blir än mer smärtsamma när en tragisk olycka gör henne ensam igen.

Samtidigt har Nåjdernas råd kommit till byn. De söker efter Urseiten, det mytomspunna föremål som kan förgöra dem alla om det hamnar i fel händer. Áili litar inte på rådsmedlemmarna och när deras sökande inte ger resultat försöker hon utveckla sina krafter på egen hand. Hon gör allt för att hålla byn säker. Inget pris är för högt för att skydda de hon älskar.

Min kommentar
För knappt ett år sedan läste jag första delen, Middagsmörker, i den här serien och även om jag inte blev överväldigad så gillade jag den. Att jag ville läsa uppföljaren rådde det inga som helst tvivel om. Gryningsstjärna är något helt annat.

Jag har ju lite problem att komma ihåg detaljer från böcker och så var det även här. I början är jag mest förvirrad, eftersom jag knappt minns vad som hände i förra boken. Tack och lov kommer det mesta tillbaka till mig ju mer jag läser. I alla fall tar Gryningsstjärna vid nästan där Middagsmörker slutar.

Än en gång, jag har aldrig varit norr om Sälen, men det känns verkligen som att jag fysiskt är långt där uppe i norr. För mig är ju detta en lite exotisk miljö, för det där med vinter... låt oss säga att jag inte upplevt en riktig vinter på ganska många år nu.

Ungdomsböcker är ju lite speciella och egentligen önskar jag nog att författare som skriver för vuxna kunde ta efter lite. Tempot är högt och det blir aldrig tråkigt. Personskildringarna ligger på en perfekt nivå, i stället för att beskriva för mig hur någon är så görs det tydligt genom tankar och handlingar. Så skönt. Detsamma gäller beskrivningarna av känslor som, med tanke på allt som drabbar Áili, kunde ha varit beskrivna sida upp och sida ner. Men det är de inte. I stället får jag lov att känna det jag själv skulle ha känt om jag hade varit Áili.

Det jag ändå gillar allra mest är att Áili inte är någon superhjälte, utan bara en osäker tjej som är så otroligt modig och tålig. Olivia är också en fantastisk tjej och henne kan jag med lätthet relatera till. I Gryningsstjärna kommer jag mycket närmre både Áili och Olivia. De är fortfarande självklara favoriter.

Ett mått på en bra bok, för mig, är hur mycket, och vad, jag känner när jag läser. Jag övermannas nästan av känslor av olika slag när jag läser Gryningsstjärna. Jag blir så otroligt förbannad på alla intoleranta idioter, jag tycker så förtvivlat synd om Áili och sist, men inte minst, så blir jag vansinnigt nyfiken på samisk mytologi. Jag är helt enkelt trollbunden.

Men seriöst... Slutet?! Är det ens tillåtet att avsluta en bok på det viset? När kommer egentligen tredje delen? Jag vill ha den nu!

Några ord om utanpåverket också. Omslagen är så otroligt fina, både utanpå och inuti (du som vet, vet) och titlarna är så fantasieggande så jag vet inte vad.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 4,0 (beräknat på 3 betyg).
Goodreads hade den 3,88 i genomsnitt (beräknat på 16 betyg).
Jag ger den 4,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Gryningsstjärna: Bokkoll, Fantasy Realm och Västmanländskans bokblogg.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

6 kommentarer:

  1. Har oväntat hamnat mitt i flyttkaos så inget blir läst och inget skrivet. Men när allt är färdigt ligger den här högt upp på läslistan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oväntat flyttkaos låter ju inte bra. Hoppas det är över snart så du kan läsa denna :)

      Radera
  2. Jag vill ju så gärna ge mig på den där här trilogin, men när jag läser din recension känner jag att jag nog ska vänta tills Midnattsljus kommer ut så att jag kan läsa dem rygg till rygg ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså, med tanke på hur denna slutar så önskar jag att jag hade haft tredje delen här och nu :)

      Radera
  3. Det låter som en bok jag också skulle tycka om. En eloge till författare som inte dumförklarar sina läsare, utan vågar lita på att läsarna kan tänka själva, och inte få alla känslor serverade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir bättre om jag inte får några detaljer, eftersom det sällan är som två människor reagerar exakt likadant på samma känsla. Om jag blir påtvingad någon annans känslor så blir det bara besvärligt, i alla fall för mig :)

      Radera