Mia har startat upp Helgfrågan och den här veckan hänger jag på redan på torsdagen.
Veckans fråga är: Vad tror ni förlagen vinner på att ge oss bokbloggare recensionsexemplar? Tipsa gärna om en bok ni tror inte fått så mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare.
Min gissning är att det är hyfsat billig reklam för förlagen. Bokbloggare har ju ganska stor genomslagskraft, förmodligen större påverkan än "riktiga" kritiker, åtminstone i den genre som jag läser. Dessutom är ju bokbloggare oftast "vanligt" folk, precis sådana som ska läsa böckerna. Om de dessutom skickar ut till x antal bloggare så kanske förlaget har en sådan tur att boken kommer att synas på många ställen under kort tid och kanske blir den en snackis. För ett mindre förlag måste ju detta vara mycket billigare än att lägga hundratusentals kronor på marknadsföring genom andra kanaler. De större har nog inte heller råd att ignorera oss.
Något exempel på bok för andra delen av frågan har jag nog inte, förutom det jag redan har nämnt, att de mindre förlagen generellt nog har större nytta av oss.
för förlagen är det nog billig reklam, men ingen aning, hur effektivt.
SvaraRaderaJag har nog egentligen svårt att tro att förlagen gör något som de inte tjänar på. Det skulle vara väldigt intressant att få lite siffror :)
RaderaJag tror också det är billig reklam och även om man tycker mindre om en bok så blir det reklam i alla fall. Det är alltid någon som vill läsa och smaken är olika.
SvaraRaderaDet är ganska många gånger som en sågning har lockat mig till läsning :)
RaderaBra svar. Håller med om att det kanske är lättare att ta till sig en recension från en "enkel" bokbloggare än en kulturkritiker i en tidning.
SvaraRaderaJag kan inte påstå att jag litar på de där kulturkritikerna ;)
RaderaTror många vanliga läsare kollar mer på våra recensioner eftersom vi är just vanliga läsare vi också. Instämmer i övrigt också. Trevlig helg!
SvaraRaderaDet är ju lättare att ta till sig en recension som lite mer handlar om huruvida boken är underhållande än om den är "fin". Trevlig helg!
Raderajag får själv så otroligt många lästips ifrån andra bokbloggar så jag inbillar mig att det får många andra också, bloggare eller inte. så visst har förlagen nytta av oss!
SvaraRaderaJag har aldrig köpt så många böcker som jag gör nu efter jag började bokblogga, så ja, jag får massor av tips :)
RaderaMarknadsföring genom bokbloggare är nog väldigt billigt jämfört med annan reklam
SvaraRaderaAnnan reklam är nog både dyr och ganska trubbig. Den träffar jag alla.
RaderaJa vi gör nog väldigt mycket bra reklam, så tror att de böcker vi gillar verkligen slår igenom och syns och sprids som ringar på vattnet.
SvaraRaderaJa, eller de där recensionerna där bloggaren ogillat vissa saker som jag brukar gilla. Det funkar det också :)
RaderaJag undrar om det inte skett en förändring hos förlagen den senaste tiden, jag tycker att både förlag och författare lägger ned mer tid på att gilla och kommentera inlägg på Instagram och i bloggen, och jag har fått fler rec.ex som jag inte bett om än för bara ett halvår sedan.
SvaraRaderaEn bloggare som älskar böcker och skriver om dem tror jag i många fall kan inge ett större förtroende än en professionell litteraturkritiker. Dessutom är det många vanliga läsare, utöver bokbloggare, som får boktips i sitt IG-flöde från just bokbloggare, och är man inte en boknörd som vi här antagligen kan kallas, då läser man nog inte recensionerna i dagstidningarna eftersom man inte är intresserad av att veta hur just den boken förhåller sig till ett större sammanhang och bla bla... utan bara vill veta om boken är spännande, rolig, mysig eller vad det kan vara som man är ute efter. För de läsarna får Instagram- och bloggtips om böcker mycket större genomslagskraft.
Det finns visserligen ett par "riktiga" litteraturkritiker som jag läser, ibland, men oftast tycker jag att deras sätt att läsa inte alls är likadant som mitt. Det där med att sitta och djupanalysera och gissa vad författaren vill säga ligger inte riktigt för mig. Eller jo, det är klart jag gissar, men jag lägger inte så stor vikt vid vad jag själv tror. Det är nog där den stora skillnaden ligger; litteraturkritiker "vet" (tror sig veta), jag "tror" :)
RaderaPrecis! Så tror jag med! :) Bokbloggar är grymt bra reklam :)
SvaraRaderaJa, det måste vi ju vara, annars hade vi väl knappat fått böcker :)
RaderaVisst är det så, bokbloggare som skriver om böcker är nog många gånger lika med bra reklam ;)
SvaraRaderaOch även dålig reklam är reklam :)
RaderaLite det var jag med inne på men du sa det så mycket bättre! Just att bokbloggare är vanliga läsare som når ut till väldigt många vanliga läsare, det måste ju generar mängder av gratis reklam för förlagen. Jag tipsar ju hejvilt på bloggen och instagram men också till folk som inte bloggar eller läser bokbloggar. Så det blir ju en hel del personer och så gångar man det med hur många bokbloggare det finns.... Det blir nog rätt många som tipsad via oss bokbloggare =)
SvaraRaderaMen tack :) Jag tyckte själv att jag inte fick till precis det jag ville säga...
RaderaJag vet ju egentligen inte vilka som läser det jag skriver, vare sig här eller på Instagram, men jag hoppas att någon får tips i alla fall :)
Det syns ju verkligen "överallt" tycker man. Men sen är det frågan hur många som egentligen nås av det? Jag brukar prata med en bokhandlare här i stan, och de böcker jag tycker "alla" pratar om är inte de som säljer bäst...
SvaraRaderaDet har jag inte alls svårt att tro på. Ibland kan en bok som jag tycker jag ser precis överallt vara totalt okänd för någon annan. Kanske får man en lite skev bokvärldsbild när man läser bokbloggar :)
RaderaPrecis ... :)
SvaraRadera:)
RaderaStämmer ackurat! Bokbloggares recensioner och andra inspirerande inlägg med boktips avgör ofta valet av böcker numera, åtminstone för mig... men är ju "jävig" förstås. :D
SvaraRaderaBoktipsen flödar verkligen över när man läser bokbloggar :)
RaderaJa, för min del påverkar bokbloggar mer än recensioner på annat håll om jag vill läsa en bok.
SvaraRaderaDet finns ett par "riktiga" kritiker som jag läser ibland, men jag litar mycket mer på "mina" bokbloggare :)
RaderaBra svar där, håller fullständigt med dig. :)
SvaraRaderaDet verkar som att de flesta av oss är överens :)
RaderaJa vi bokbloggare är verkligen bra reklampelare för bokförlagen och författarna.
SvaraRaderaJa, vi får väl hoppas det :)
Radera