lördag 8 april 2017

"Fallvatten" av Mikael Niemi

Författare: Mikael Niemi
Titel: Fallvatten
Genre: Drama
Antal sidor: 275
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2013
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 21 mars 2017




Första meningen: Adolf Pavval skulle få en riktigt dålig dag.

Baksidetext
Ett intensivt regnande har plågat nordligaste Norrland hela hösten. Det är här, i Lule älv, mot den norska gränsen, som kraftverkens enorma vattenmagasin ligger på rad. En dag händer det ofattbara plötsligt reser sig en grå vägg, det är dammarna som till slut brister, enorma krafter släpps lösa och en flodvåg som inte borde finnas sveper undan allt i sin väg.

Bland de som drabbas finns den urbane samen som kör sport-Saaben för sitt liv samtidigt som tsunamin växer i backspegeln. Här är den självmordsbenägne helikopterpiloten som söker döden mot berget men kommer att flyga ikapp med fallvattnet, hans gravida dotter och den förlupna hustrun, här finns den utbrända lärarinnan och kraftverksarbetaren som äntligen får chansen att visa fruntimren vem som faktiskt är starkast. Deras öden flätas samman i den desperata kampen mot katastrofen. Längs sin väg mot havet kommer vattenväggen inte bara att förändra landskapet för alltid, människornas liv blir aldrig detsamma i den mån de överlever.

Min kommentar
Jag helt enkelt bara älskar katastroffilmer, men jag tror aldrig att jag har läst en katastrofbok och dessutom en svensk sådan. Därför blev jag ju alldeles eld och lågor när Fallvatten släpptes. Av någon anledning blev denna tunna, snabblästa bok stående oläst i hyllan. Tills nu.

Den här hissnande berättelsen berättas ur olika människors synvinkel, nio stycken tror jag att de är. Min allra första tanke är att de allihop är konstiga eller gräsliga. Eller både och. Mänsklighetens bottenskrap. Nej, riktigt så illa är det inte. De flesta har både bra och dåliga sidor. I krissituationer sållas ju agnarna från vetet, det är då människor visar vilka de verkligen är. Förutom Barney, som ju var ett svin redan innan allt hände. Han är å andra sidan nästan lite väl mycket, jag förstår inte riktigt hur han fungerar (vilket jag egentligen är glad för). Han tycker att det han gör är rätt och riktigt, ändå är han rädd för repressalier så han måste ju ändå veta att hans handlingar är fel.

Ingen av de mänskliga karaktärerna har huvudrollen. Den är det vattnet som har. Alla karaktärer får möta huvudkaraktären, på ett eller annat sätt. För en del går det rent dåligt, för andra går det bättre. Jag tycker det är ett bra beslut att inte låta de olika personerna träffa på varandra. Älven är ju lång och det hade inte blivit trovärdigt.

Av någon underlig anledning så bryr jag mig egentligen inte om hur det går för de olika människorna, nästan ingen i alla fall. Kanske är det på grund av att boken nästan känns som ögonblicksbilder och att jag inte kommer nära någon av dem.

Jag kan nog köpa det mesta som händer och jag vet att det finns folk som reagerar... mindre sympatiskt... i kris. Vi är så otroligt sårbara, men inbillar oss att vi har koll på läget. De flesta av oss har inte ens en batteridriven radio. Och vad är egentligen viktigt i ett skarpt läge? Jag tror min lista över tre saker som ska räddas hade liknat Hennys. Den lilla glimten från Stockholm, där det som är en katastrof i norr knappt märks, gillar jag speciellt mycket.

Det enda jag egentligen saknar är Barneys straff, men jag föreställer mig att han drabbas av något riktigt plågsamt. Egentligen är det helt obegripligt att Fallvatten ännu inte har blivit film, men jag gissar att svenska filmare inte har budgeten som krävs och Hollywood skulle inte röra den här med tång ens. Boken är väldigt långt ifrån de katastrofer som brukar skildras i de filmerna.

Boktipsets estimerade betyg var 4,3 och genomsnittet 3,3 (beräknat på 350 betyg).
Goodreads hade den 3,35 i genomsnitt (beräknat på 505 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Fallvatten: Boklysten, Västmanländskans bokblogg och Bloggbohemen.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

18 kommentarer:

  1. Den låter väldigt bra, men jag vet inte om jag skulle våga läsa den. Den låter så verklig, som något som skulle kunna inträffa. Men ska definitivt tipsa om den till min Norrlandsälskande vän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju svårt det där och jag är nog inte riktigt rätt person att göra en läskighetsbedömning. Nästan inget är för läskigt enligt mig :)

      Radera
  2. Låter ju som en bok som inte är direkt en katastrofbok a la katastroffilm. Jag sneglade på den när den kom, men ratade den såsmåningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den är så långt ifrån en katastroffilm à la Hollywood som man kan komma, tror jag.

      Radera
  3. Kul att du också gillade den. Ja, det är verkligen påtagligt att det är vattnet som är huvudperson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var svårt att inte gilla den :)

      Radera
  4. Beskrivningen av vattenmassorna var väldigt otäckt levande. Skulle nog kräva en alltför stor budget att göra en sån film. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inget svenskt filmbolag skulle ha råd med denna, det är jag säker på.

      Radera
  5. Jag är ingen fan av katastrofböcker i vanliga fall men den här gillade jag mycket. Verkligen konstigt att den inte filmats, det skulle kunna bli väldigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här finns ju varken frossande i elände eller hjältar så den är en väldigt annorlunda katastrofbok. Jag tror det är en pengafråga att den inte är filmad, den skulle nog kosta väldigt mycket.

      Radera
  6. Den här boken skulle nog kunna passa mig. Jag blev lite tveksam först när du skrev om karaktärerna men det är kanske en stund då ytterligheterna kommer fram. Och det var antagligen lite roligare att skriva om udda karaktärer :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mest i början som jag reagerade på alla osympatiska människor, det kändes konstigt att det fanns så många. Men det försvann sedan när vattnet fick huvudrollen :)

      Radera
  7. Inga hjältar! Det är i min smak. Att nutida litteratur söker sig bort från hjältefigurerna tar jag som ett hälsotecken. Men går det att göra en dyr film utan den ingrediensen?
    Ellington

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ju hjältar, både den filmiska och den vardagliga :) Det hade definitivt gått att göra film på denna, men för ett svenskt filmbolag så skulle nog budgeten vara för stor och Hollywood... nej, de gör inte film utan hjältar :)

      Radera
  8. Tyckte också att den var väldigt spännande fast det var ett tag sedan jag läste den så har nog glömt en del :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underligt nog så minns jag den fortfarande, men slutet är lite diffust :)

      Radera