fredag 14 april 2017

Bokbloggsjerka 14 – 17 april

Fredag! Vi kör väl på med Annikas bokbloggsjerkan.

Veckans fråga: Less is more, håller du med om det? (Kan handla om en på tok för lång bokserie, en bok som borde ha förkortats med typ 300 sidor, etc.

Jag har ju en svår allergi mot alla typer av ordbajseri så jag håller verkligen med. Att skriva långt och urskillningslöst kan nog många, men att koka ner den där texten till bara väsentligheter, det måste vara svårt. Det är därför jag ofta blir så imponerad över novellförfattarna. På väldigt få sidor så berättar de faktiskt en hel historia.

Det är inte många böcker som behöver vara tegelstenar och för de flesta gäller väl att något hundratal sidor hade kunnat redigeras bort, men det finns ju en hel hög som kan det där med att berätta kort också. Som till exempel Elly Griffiths och Arnaldur Indriðason. Deras böcker ligger konstant runt 300 sidor och de är väldigt bra.

Med tanke på att min favoritförfattare väldigt ofta skriver tegelstenar så är ju detta lite som att svära i kyrkan, men Stephen King kan faktiskt skriva kort också. Tro det eller ej.
Glad Påsk!

22 kommentarer:

  1. 300 sidor tycker jag är på tok för lite. Gillar böcker på runt 500 sidor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det räcker med 300 sidor om man har fått med allt väsentligt på dem :)

      Radera
  2. Haha jag håller med 300 sidor är väldigt lagom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker alltid det känns så befriande att hitta en bok som inte har mer än 300 sidor. Det går ju på ett nafs att läsa ut den :)

      Radera
  3. Hihi, 300 sidor och under är många gånger lagom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man är så duktig som författare att man lyckats få ner allt till så få sidor så uppskattar jag det :)

      Radera
  4. 300 sidor är ett bra format. novellförfattare är ofta (inte alltid)jätteduktiga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noveller måste vara oerhört svårt att skriva, det är ju som sagt väldigt kort.

      Radera
  5. Jag tror jag lider av samma allergi :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är en utbredd form av överkänslighet :)

      Radera
  6. Fokuserar nog inte så mycket på sidantalet om det är bra skrivet. 300-500 sidor känns som en lagom maxnivå annars. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte sidantalet som avgör om en bok är bra, som vanligt är det ju innehållets förmåga att fånga in mig :)

      Radera
  7. Hahaha, jag tänkte just att du som gillar Stephen King borde väl inte opponera dig mot tegelstenar :-D Men visst händer det att de har svackor. Han är en mycket bra novellförfattare, faktiskt. Annars ha han lite svårt att få till sluten emellanåt, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kings noveller brukar vara väldigt bra och så även hans korta böcker. Min stora fasa när jag läser hans böcker är när jag närmar mig slutet, för han verkar ha väldigt svårt att få ihop dem :)

      Radera
  8. Trehundra sidor känns lagom, sen handlar det ju givetvis om storyn kräver med och hur den är skriven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att generalisera, men det har nog aldrig hänt att jag önskat fler sidor i en bok :) Det gör inget om en bok är tjock, bara sidorna förvaltas väl.

      Radera
  9. Instämmer. Gillar också Stephen K ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han brukar komma undan med det mesta :)

      Radera
  10. Håller med, orkar inte läsa massa ordbajseri. Läste massor av King och Koontz när jag var yngre, många tegelstenar...

    SvaraRadera
  11. Så tänker jag också, det måste vara så mycket enklare att bara strö på med text än att faktiskt fundera över det som verkligen hör hemma där..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ungefär som att köra bil, tycker jag. Alla kan köra för fort (förutsatt att bilen klarar det), det är det att hålla laglig hastighet som är det svåra :)

      Radera