tisdag 11 april 2017

Tematrio - Påskekrim

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera bok, författare eller romanfigur.

Varje år blir jag lika förvånad när det visar sig att jag, som läser deckare året runt, lyckas med att inte läsa deckare till påsk. Det är mycket märkligt, men ändock sant och helt omedvetet. Det hindrar ju inte mig från att ha favoritdeckare, förstås.

Eftersom Lyran själv har med en av mina favoriter (Håkan Nesser) så väljer jag tre andra, men jag håller mig inom Sverige och jag väljer författare så blir det lite enklare.

1. Arne Dahls serie om A-gruppen är bland det bästa jag läst och jag har hört att hans nya serie är helt fantastisk. Däremot kan man nog hoppa över serien om Opcop.

2. Åsa Larsson är en av väldigt få författare som inte får mig att rynka på näsan över alla miljöbeskrivningar. I stället vill jag bara ha mer. Jag väntar otåligt på sjätte och sista delen om Rebecka Martinsson.

3. Kristina Ohlsson lyckas även hon med något som är ovanligt, för mig. Jag tröttnar inte på att läsa om karaktärernas privatliv och hon är klurig som få. Serien om Fredrika Bergman kan man kanske inte kalla mysdeckare, men den är inte lika hårdkokt som böckerna om Martin Benner.

22 kommentarer:

  1. Tre riktigt bra författare som jag gillar skarpt. Jag kunde inte riktigt hålla mig till tre i min trio...Råkade bli några fler men av någon anledning missade jag just Kristina Ohlsson.. Det där berömda minnet =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minnet är inte alltid att lita på. Upptäckte också att jag har missat en och annan favorit.

      Radera
  2. Arne Dahl är den enda jag inte läst men jag tror nog att det börjar bli dags.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte läst hans nya serie, men det låter som att den är ännu bättre än A-gruppen och då är den grymt bra :)

      Radera
  3. alla tre är bra, finns i min bokhylla.

    SvaraRadera
  4. Kristina Olsson är riktigt bra det håller jag med om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon verkar dessutom behärska alla genrer :)

      Radera
  5. Åsa Larsson skriver ju bra! Konstigt nog glömt av den författaren helt. Serien om Fredrika Bergman borde jag nog kanske titta närmre på, blev inte så förtjust i Sjuka själar, men en andra chans för någon av Kristina Ohlssons andra böcker har jag ju bestämt mig för. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa Larsson är inte riktigt lika produktiv som de andra och det verkar ta flera år mellan böckerna, men det är kanske det som gör dem så bra :) Sjuka själar har jag inte läst, men de andra är bra :)

      Radera
  6. Arne Dahl har jag läst något av. Åsa Larsson har jag både läst och sett på TV. Kristina Ohlsson är hittills oläst

    SvaraRadera
    Svar
    1. TV-serien på Åsa Larssons böcker spelar jag in, jag gillar inte att se serier ett avsnitt i veckan. Jag hinner liksom glömma då ;)

      Radera
  7. Har precis köpt första boken i Arne Dahls nya serie, ska läsas. Och så har jag köpt den första boken om A-gruppen på second hand, ska också läsas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade serien om A-gruppen, det var något där som tilltalade mig :)

      Radera
  8. Åsa Larsson har jag bara hört gott om. Någon gång ska jag nog läsa henne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vilja påstå att hon är fantastisk :)

      Radera
  9. Kristina Ohlsson är jag nyfiken på. Larsson har jag läst någon/några av. Dahl försökte jag med men jag började mitt i och fastnade inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det där med att läsa serier i ordning :)

      Radera
  10. Av Arne Dahl och Åsa Larson har jag bara läst någon bok.

    SvaraRadera
  11. Arne Dahl har jag läst ett par böcker av, fastnade inte helt men de var helt ok. Tänkt jag ska testa hans nya serie någon gång, fått för mig att den kanske passar mig bättre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arne Dahls nya serie har jag nog bara hört gott om och jag är så sugen på att börja läsa den. Men det gäller ju alla böckerna i hyllan så att... ;)

      Radera