torsdag 20 april 2017

Hett i hyllan #88

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Tydligen köpte jag massor av böcker i början av december 2013 för där håller vi fortfarande till.
Jag har alltid, i stort sett (han kan bli lite väl plump och vulgär ibland), gillat Jonas Gardell, men jag hade inte läst någon av hans böcker. Tills Fiktiviteter hade en Gardellördag i februari 2012. Till den läste jag En komikers uppväxt och blev alldeles knockad. Det tog ett tag, men sedan köpte jag andra delen i detta som tydligen är en serie, Ett ufo gör entré. Det finns en tredje del också, men den har jag inte. Än. Dessvärre verkar den vara slut... Kanske är det dags att ge sig ut och jaga upp Jenny, då skulle jag kunna ta med de här böckerna i min Finish That Series-utmaning. Det tål att funderas på.

I alla fall... i Ett ufo gör entré befinner vi oss i brytpunkten 70-/80-tal. Den bästa tiden i mitt liv. Så här står det på baksidan:
Vi återvänder till Juha och Jenny och de andra barnen i Sävbyholm, som vi lärde känna i En komikers uppväxt. 70-tal är på väg att bli 80-tal. Det är kärnkraftsdebattens år, discots och John Travoltas år, punkens och Sex Pistols år. Nu är de 15 år gamla och går snart ut grundskolan. Man åtrår allt som är vuxet, erövrar vuxenvärlden bit för bit: går med en kondom väl synlig för att andra ska tro att man gjort det, smygröker bakom gymnastiksalen, super sig medvetslös på ff-fester och ljuger sig blå om sina sexuella bravader. Man klär ut sig för att likna alla andra, men man kan också klä ut sig för att likna sig själv, för att komma sig själv på spåren.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

15 kommentarer:

  1. Jag tyckte också En komikers uppväxt var riktigt bra, så jag har också funderat på att läsa den här. Men jag lånade En komikers uppväxt på biblioteket så det blir enkelt att låna den här där också ;-)

    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/04/20/hett-i-hyllan-41/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, låna kan man ju göra också om man inte har något emot låneböcker :)

      Radera
  2. Jag har bara läst Torka aldrig tårar av Jonas Gardell och de är ju helt otroligt bra. Skulle absolut vara intressant att läsa hans andra böcker också.

    https://binasbooks.wordpress.com/2017/04/20/hett-i-hyllan-19/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torka aldrig tårar... har jag stående olästa också. TV-serien var väldigt bra i alla fall :)

      Radera
  3. Har läst väldigt lite av Gardell. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/04/hett-i-hyllan-88.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju bara läst en av hans böcker, men har lyckats med konststycket att ha fyra olästa av honom :)

      Radera
  4. Jag blev också helt knockad av En komikers uppväxt och har helt enkelt inte klarat av att ta tag i nästa del. Första delen var så fruktansvärd och så fruktansvärt bra att jag fortfarande tappar andan när jag tänker på den. Men någon gång i framtiden ska jag ta mig samman och läsa vidare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En komikers uppväxt var jobbig att läsa och väldigt bra. Det jobbigaste, tyckte jag, var att den svängde så mellan "normalt och roligt" och "fruktansvärt". Jag visste liksom inte vad jag skulle känna.

      Radera
  5. Det är ingen bok jag känner till, jag har nog inte läst något av Gardell. Min finns här: http://eggetbok.blogspot.se/2017/04/hett-i-hyllan-12.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gardell är väldigt bra, eller i alla fall så var den enda bok jag läst av honom det :)

      Radera
  6. Ja, den trilogin tycker jag verkligen att du ska läsa. Nu blev jag lite sugen på att läsa om den! Här kommer min hyllvärmare. https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/04/20/hett-i-hyllan-19/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner lite att jag vill få tag på Jenny innan jag fortsätter läsningen. Det skulle kännas bättre då :)

      Radera
  7. En klassiker blev det denna vecka jag tog upp som Hett i hyllan

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/04/hett-i-hyllan-vecka-16.html

    SvaraRadera
  8. Jag har både Ett Ufo gör entré och Jenny som tredje delen heter. Båda står och samlar damm i min bokhylla.

    Här kommer min heta bok:
    https://lenasgodsaker.blogspot.se/2017/04/hett-i-hyllan-88.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att Jenny snart ges ut igen, då ska jag köpa den och så ska jag läsa båda två :)

      Radera