måndag 3 april 2017

Film: The Accountant

Titel: The Accountant
Originaltitel: The Accountant
Genre: Thriller
Regissör: Gavin O'Connor
Manus: Bill Dubuque
Skådespelare: Ben Affleck, Anna Kendrick, J.K. Simmons, Jon Bernthal, John Lithgow
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 127 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 17 mars 2017





Handling
Christian Wolff är ett matematiskt geni med mer gemensamt med siffror än människor. Hans revisorfirma är en front för hans frilansjobb där hans kunder är några av världen farligaste kriminella organisationer. När Finansdepartementets brottsdivision, ledd av Ray King kommer honom på spåren tar Christian sig an en mer hederlig klient - ett toppmodernt robotföretag där en ung revisor upptäckt en avvikelse som gäller flera miljoner dollar. Men när Christian närmar sig sanningen ökar antalet döda.

Min kommentar
När jag såg trailern till den här filmen så visste jag direkt att jag bara måste ha den. Orsaken heter Ben Affleck. Jag har förstått att det är ovanligt att gilla honom, men det gör jag. Egentligen hade jag ingen aning om vad det här var för typ av film, förstod jag när jag hade tittat en stund. Det blev en helt annan film än vad jag hade förväntat mig. Om det blev till det bättre eller sämre vet jag inte. Väldigt bra var det i alla fall.

Karaktären Christian Wolff är som klippt och skuren för Ben "Stoneface" Affleck och han gör den verkligen rättvisa. Jag är så otroligt svag för kick-ass karaktärer. Det finns många skådespelare jag känner igen här, en som jag inte har sett i speciellt många filmer är Anna Kendrick, men den här rollen passar henne bra.

En bonus är att det är snyggt filmat, något som jag tycker nästan alla moderna actionfilmer misslyckas med. Här finns inga snabba klipp som orsakar epilepsi (för att inte tala om stor irritation) och här finns inga (nåja) överdrivet långa slagsmålsscener.

Det är en spännande historia med högt tempo och den är till och med an liten aning oförutsägbar. Även om jag nu gissade den stora tvisten ganska snart. Bara det där vapnet som Affleck skjuter med är värt en halv poäng, det är för läckert och låter som en kanon.

Några dagar efter jag såg den märker jag att det är svårt att komma ihåg vad som egentligen hände, men om man tittar på en sådan här film så är det ju inte djup och känslostormar man vill ha. Att underhålla i två timmar klarar den i alla fall med råge.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 581 betyg).
IMDb hade den 7,4 i genomsnitt (beräknat på 144 709 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Vad, brukar man inte gilla Ben Affleck? Det gör i alla fall jag. Blir sugen på att se hela Pearl Harbor där han är med, jag har bara sett bitar ur den. Jag vet inte om han är så bra som skådespelare, men han var ok i Gone Girl. Du har rätt i att han har ett stoneface, men det funkar för honom. Jag skall klicka hem den här filmen, jag gillar också kick-ass-karaktärer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blev väldigt förvånad och nästan chockerad när jag upptäckte den lite underliga åsikten om Ben Affleck. Själv har jag alltid gillat honom. Alla kan ju liksom inte ha alla känslor på utsidan :)

      Gone girl var också en perfekt roll för honom. Och Pearl Harbor... ja, vad ska jag säga... Se den!

      Radera