söndag 2 april 2017

Smakebit på søndag: Inferno

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag har inte börjat på aprils läsning än, det kom något emellan, men i morgon hoppas jag kunna sätta tänderna i Dan Browns Inferno, fjärde delen om Harvardprofessorn Robert Langdon. Tyckte det var dags nu när filmen har kommit och han tydligen också släpper ännu en bok i serien.

Min smakebit är från sida 30.
Under ett ögonblick kändes det som om tiden hade stannat.
     Doktor Marconi låg orörlig på golvet med blodet vällande ur bröstet. I kamp mot all den lugnande medicin han fått försökte Langdon höja blicken mot mördaren, som var på väg med bestämda steg i korridoren i riktning mot hans rum. När hon kom närmare dörren såg hon på Langdon, höjde pistolen mot honom och siktade mot hans huvud.
     Nu dör jag, insåg Langdon. Här och nu.

28 kommentarer:

  1. Jag läste Da vinci-koden för flera år sedan, men har inte läst några fler böcker om Robert Langdon trots att jag verkligen tyckte om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst alla, utom denna då, och jag gillar dem. Oftast. De är andlöst spännande :)

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, och det händer redan på sida 30 :)

      Radera
  3. Jag har inte läst någon bok av Dan Brown men har en del i hyllan.

    SvaraRadera
  4. Da vinci-koden läste jag för flera år sedan och det får nog räcka för min del, även om den var spännande vad jag minns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag någonsin har googlat så mycket som när jag läste Da Vinci-koden. Det gillar jag :)

      Radera
  5. Inte hans bästa bok, men spännande så det förslår. Tempot är ju rasande högt. Jag blev nästan andfådd av att läsa. Över 500 sidor och det mesta utspelar sig under ett enda dygn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett enda dygn? Ja, jag började ju läsa nu på morgonen och jisses vad det går undan :)

      Radera
  6. jag tror att jag såg Da - Vinci - koden som film, men jag har inte läst något av Dan Brown. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker egentligen inte om att säga det, men filmen var inget vidare. Trots Tom Hanks.

      Radera
  7. Har lest mange av Dan Brown sine bøker, så har sikkert lest denne også:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan nog säga mycket om hans böcker, men de är väldigt spännande :)

      Radera
  8. Läste Da Vincikoden en gång i tiden men den funkade inte riktigt för mig och sen har det inte blivit av att jag läst fler böcker av den här författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Jag har läst Da vincikoden men den var inte riktigt min grej, och efter det har jag inte varit så sugen på att läsa fler böcker av författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju förstått att många tycker så om den och kanske kan jag ana varför, men jag förstår det inte alls ;)

      Radera
  10. Inferno er fin synes jeg. Jeg har lest alle bøkene og sett alle filmene. Men nå begynner de å ligne litt på hverandre. (synes jeg). Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska se filmen efter jag har läst boken, den står redan här och väntar :) Ja, det är nog dags att ta död på professor Robert Langdon nu.

      Radera
  11. Jag har gillat alla böcker i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gillat dem också, mer eller mindre :)

      Radera
  12. Jag har bara läst Da Vincikoden och den var ju väldigt spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog fortfarande att det är den bästa av hans böcker.

      Radera
  13. Jag har läst The Da Vinci Code och Angels & Demons. Borde kanske läsa vidare i serien. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du behöver något lättläst, spännande och underhållande så kan du ju fundera på att ta någon av dessa :)

      Radera
  14. Jag har läst alla böcker i den här serien, Inferno tyckte jag var sämst av dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte kommit så långt än, men bäst i serien är den nog inte i alla fall :)

      Radera