torsdag 13 april 2017

Hett i hyllan #87

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi befinner oss fortfarande i början av december 2013, året då jag köpte högvis med böcker.
Tänk vad tiden går! I december 2012 läste jag Bläckhjärta av Cornelia Funke och tyckte den var riktigt bra. Trots en ganska hemsk översättning. Nu har det alltså gått över fyra år sedan dess och Bläckmagi är fortfarande oläst. Nu köpte jag ju den visserligen inte förrän ett år efter att jag hade läst första boken, men ändå.

Det tar kanske emot för att boken är så tjock (665 sidor) och att jag har den i pocketutgåva, vilket förmodligen betyder att texten är så liten, så liten. Borde jag ta med den i min Finish That Series-utmaning? Men jag har ju faktiskt inte tredje och sista delen. Jösses, vilka svåra beslut man måste fatta som boknörd.

Så här står det i alla fall på baksidan:
Den unga flickan Meggie läser över sig själv och sin vän Farid till en förtrollad värld för att hon ska få se den fantasifulla värld där hennes mamma Resa varit under flera år.

Meggies föräldrar, Mo och Resa, blir förtvivlade över att hon gett sig av, och de beger sig efter henne för att få hem henne till sin värld igen. Men svårigheter dyker upp och de hittar inte varandra. Konflikter uppstår i Bläckvärlden. Kommer de någonsin att hitta varandra levande?

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

20 kommentarer:

  1. Jag läste Bläckhjärta högt för barnen, men Bläckmagi körde vi fast i. Läste aldrig klart den. Sen tror jag dottern läste den senare. Vi har i alla fall alla tre delarna.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/04/13/hett-i-hyllan-39-2/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag måste ta mig an den här snart, om inte annat så för att reda ut om jag vill behålla eller ej.

      Radera
  2. Den trilogin har jag varit nyfiken på men aldrig kommit mig för att läsa. Här kommer min hyllvärmare. Glad påsk! https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/04/13/hett-i-hyllan-18/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första boken är bra i alla fall :)

      Radera
  3. Jag tror jag också har Bläckmagi i bokhyllan. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/04/hett-i-hyllan-87.html Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen skulle man ordna läseceirklar med de här hyllvärmarna :)

      Radera
  4. Låter som en spännande serie, kanske skriver ner den i min att-läsa -lista...
    Här är min:
    https://binasbooks.wordpress.com/2017/04/13/hett-i-hyllan-18/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, historien är fantastisk, även om översättningen är usel.

      Radera
  5. Bläckhjärta var verkligen dåligt översatt. Fick mig att avstå från uppföljaren.

    Här är min hyllvärmare: http://www.kulturnastet.se/2017/04/13/hett-i-hyllan-11-den-doda-alskarinnan-av-theophile-gautier/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror det spelar in i varför min är oläst också...

      Radera
  6. Har hört mycket om serien, men inte läst :) Här kommer min hyllvärmare: http://beasbokhylla.se/2017/april/hett-i-hyllan-13.html

    SvaraRadera
  7. Jag har läst Bläckmagi men sista delen, Bläckdöd, har värmt min hylla i många år.
    De här ovan som tycker att Bläckhjärta var dåligt översatt - har ni läst det tyska originalet och jämfört eller hur har ni gått till väga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ju bara svara för egen del vad gäller den usla översättningen. Det finns inget som helst behov att läsa det tyska originalet för att kunna säga att den svenska utgåvan är riktigt dålig. Den svenska som förekommer där är så usel att det ibland var knappt läsbart, ordföljden var ofta den tyska (med verbet sist i meningen) och kommateringen gjorde det helt hopplöst att hitta något slags rytm.

      Radera
  8. Den serien har jag tänkt läsa men har inte ens påbörjat den, annars finns min egna hyllvärmare här som jag gärna vill läsa

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/04/hett-i-hyllan-v-15.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog läsa denna snart så jag vet hur jag ska göra, fortsätta eller avbryta :)

      Radera
  9. Jag har alla tre i hyllan, http://eggetbok.blogspot.se/2017/04/hett-i-hyllan-11.html

    SvaraRadera
  10. Den här serien vill jag verkligen läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker om böcker är ju speciella :)

      Radera