måndag 10 april 2017

TV-serie: Wayward Pines - Säsong 2

Titel: Wayward Pines
Originaltitel: Wayward Pines
Genre: Science fiction
Skapad av: Chad Hodge
Skådespelare: Jason Patric, Nimrat Kaur, Tom Stevens, Kacey Rohl, Djimon Hounsou
Premiär: 2016-05-25
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på TiVo mars 2017






Handling
Tre år har gått sedan händelserna i första säsongen. Första Generationen har tagit ett järngrepp över staden, med Jason Higgins och Kerry Campbell i spetsen. Motståndet fortsätter att pyra under ytan. Abbiesarna håller till utanför stängslet och pressar stadens invånare bara genom sin blotta närvaro. Bakgrunden till alltihop blir mer och mer klar.

Min kommentar
Efter vi hade sett första säsongen av Wayward Pines, för nästan exakt ett år sedan, så var det inte klart om det skulle komma en andra säsong. Jag har väntat, men inte riktigt haft koll. Om det inte hade varit för att jag hade ställt in TiVo-boxen på serieinspelning så hade vi faktiskt missat det helt och hållet.

Som vanligt så ställer minnet till problem, trots att första avsnittet börjar med en riktigt bra resumé så har jag svårt att komma ihåg. Tack och lov för min spoiler från förra säsongen, den hjälpte också till.

I de första avsnitten är tempot så högt att vi faktiskt ser flera avsnitt på raken, det går liksom inte att lämna utan att få svar. Halvvägs in i säsongen så känns det lite som att serien byter riktning och det där mystiska försvinner helt och hållet. Några avsnitt där i mitten är väldigt långsamma och förklarande och jag tappar nästan intresset. Men bara nästan. Abbiesarna får en betydligt större roll och de är ganska läskiga. Sambon drömde till och med mardrömmar om dem.

Jag tycker det är synd att inriktningen skiftar, det slutar liksom kittla fantasin och plötsligt får jag väldigt svårt att få ihop det här med 2000 år och telefonsamtalen i säsong 1. Ett tag funderade jag på om jag kanske borde se om den för att kolla, eller eventuellt läsa böckerna (som hade den goda smaken att sluta där första säsongen slutade).

Jag vet inte om det är meningen, men jag kommer flera gånger att tänka på SS när Första Generationen kommer på tal och det beror inte bara på uniformerna. Jag brukar verkligen inte vara hämndlysten, men somliga får vad de förtjänar. Och hela galna-geniet grejen får mig bara att bli trött. Även goda föresatser kan slå fel och man strular inte med evolutionen.

Än en gång är vi i den där situationen att vi inte vet om det kommer en tredje säsong, men om det gör det så... [spoiler]Det visar sig att Jason är Kerrys son, från innan de blev nedfrysta. Kerry dödar Jason, av misstag, i ett bråk. Innan Jason dör har han beordrat evakuering av staden eftersom tusentals abbiesar står utanför stängslet beredda att anfalla, eller rättare sagt, alla ska frysas in för att sova i x antal år. Problemet är att kapslarna inte räcker. Första Generationen prioriteras. Theo, den nye doktorn, planerar att smitta sig med tre olika virus för att sedan gå ut och bli uppäten. I stället blir det Kerry som gör det. Sista klippet är från någon gång långt in i framtiden, gissar jag, en abby, som ser betydligt mer mänsklig ut än de vi sett, sitter med en bebis i famnen. Bebisen både låter som och ser ut som en människa.[/spoiler]



IMDb hade hela serien 7,5 i genomsnitt (beräknat på 42 720 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien verkar inte kunna köpas, än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar