onsdag 26 april 2017

"Läsarna i Broken Wheel rekommenderar" av Katarina Bivald

Författare: Katarina Bivald
Titel: Läsarna i Broken Wheel rekommenderar
Genre: Drama
Antal sidor: 396
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2014
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 18 april 2017




Första meningen: Den främmande kvinnan på Hopes huvudgata var så alldaglig att det nästan var upprörande.

Baksidetext
Allting börjar med en brevväxling mellan två helt olika kvinnor. 28-åriga Sara Lindqvist från Haninge och 65-åriga Amy Harris från Broken Wheel i Iowa. Efter två års utbyte av böcker, brev och tankar om både litteratur och livet bestämmer sig Sara för att hälsa på Amy. Men när hon kommer dit är Amy död.

Sara står ensam i en liten stad mitt ute i ingenstans. Men där finns förstås alla de människor som Amy har skrivit om. Och de excentriska invånarna i Broken Wheel har inget annat val än att ta hand om den förvirrade turisten. Sara blir kvar och för första gången i sitt liv får hon verkliga vänner - inte bara mr Darcy och Bridget Jones - och de hjälper henne att starta en bokhandel med Amys alla böcker.

Både Sara och staden lever upp, nya och oväntade kärlekspar bildas och varken Sara eller invånarna vågar tänka på att hon snart måste åka hem. När hennes tvåmånadersvisum är på väg att gå ut får hennes nyfunna vänner en alldeles galen, underbar idé?

Min kommentar
Den här boken syntes precis överallt för några år sedan och även om jag kanske inte läser så mycket feelgood så gillar jag oftast genren när jag väl gör det. Och en bok som handlar om böcker... kan det bli bättre än så?

Handlingen är förlagd till den fiktiva(?), nästan helt utdöda byn Broken Wheel i Iowa, majsens land. Det är en gullig liten plats och medan jag läser så drabbas jag av en nästan obetvinglig lust att åka dit. Ett lugn spred sig i hela kroppen av det här stället.

Karaktärerna känns väl så där, de är ganska platta och jag kommer aldrig riktigt nära dem, men man skulle nog kunna säga att det är böckerna som är huvudperson här och dem kommer jag nära. Och Amy, som visserligen är död, men hennes ande är i högsta grad närvarande genom hela boken. Jag hade nog problem med att åldersbestämma alla karaktärer och jag blir väldigt förvånad när George visar sig vara ganska ung. Han gav intryck av att vara i övre medelåldern. De gamla(?) damerna Getrude och Annie May har ungefär samma roll som de griniga gubbarna, Waldorf och Statler, uppe på balkongen i Mupparna. De är kul på riktigt. Sara då? Jo, jag gillar henne och jag kan utan tvekan känna igen mig i henne. Jag tycker om att hon är lite självironisk och jag bara älskar att hon läser både klassiker och det som inte räknas som "fint". Jag hade kunnat fylla sidor med bra citat om läsning och kärleken till böcker.

Detta är ju en feelgood, med allt vad det innebär. Samtliga ingredienser finns här, förutom kanske den lilla svärtan som behövs för att beröra på riktigt. För berörd blir jag faktiskt inte, vilket kanske främst beror på att jag hela tiden blir matad med exakt hur jag ska känna vid varje enskilt tillfälle i boken. Allt är väldigt detaljerat beskrivet, alla dessa våndor och funderingar. Gärna flera gånger. Jag gillar inte det, jag vill tänka och känna själv.

När jag börjar tänka efter så har jag nog lite problem med att någon utomstående ger sig till att sälja av ett dödsbo innan allt är utrett, men det stör mig egentligen inte. Då är det värre med bristen på kommunikation, jag är så trött på människor som inte pratar med varandra utan bara utgår från att de vet allt om vad andra tänker. Alla missförstånd som sker här är de själva upphov till. Jag kan inte ens tycka synd om dem.

Detta är en väldigt trevlig feelgood och den var nog precis vad jag behövde, men oj, vad jag saknar en lista på alla böcker som nämns. Nu ångrar jag lite att jag inte köpte Bivalds andra bok på bokrean, men det går ju att åtgärda.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 4,3 och genomsnittet 3,4 (beräknat på 356 betyg).
Goodreads hade den 3,56 i genomsnitt (beräknat på 18 331 betyg).
Jag ger den 3,5
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Läsarna i Broken Wheel rekommenderar: C.R.M. Nilsson, Bokhuset och Lottens bokblogg.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

12 kommentarer:

  1. Minns den som mysig men inte någon wow-bok. Dottern har läst om den hur många gånger som helst, jag tror det är en av hennes absoluta favoriter i genren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen mysig och jag tror att jag hade gillat den mer för kanske 20 år sedan, men nu behövs det lite mer för att beröra mig. Men det var är ju precis en sådan här bok man behöver efter att ha läst om mord och elände :)

      Radera
  2. Jag tyckte den var väldigt mysig när jag läste den och Sara var en sympatisk huvudperson. Det gick ju att relatera till henne; vem har liksom inte alltid en bok med sig? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Sara var väl den som var lättast att känna igen sig i. Även om jag inte precis alltid har en bok med mig ;)

      Radera
  3. Det är en härlig feelgood-bok och jag älskar böcker som handlar om böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en evig tur att det finns sådana här böcker, ibland är de ju precis vad man behöver. Och just böcker om böcker ligger ju högt i kurs :)

      Radera
  4. De är ju något speciellt med böcker som handlar om böcker, bokhandlar, läsande, författare och sånt. De ligger mig lite extra varmt om hjärtat.
    Den här vet jag att jag gillade mycket, men det är ett tag sedan jag läste den. Kanske det är dags för en omläsning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en speciell känsla att läsa böcker om böcker :) Läsa om den vet jag inte om jag vill, men jag vill läsa hennes nästa bok :)

      Radera
  5. Vad lika vi tyckte. Jag gillar sådana här mysiga böcker ibland. Som bara är varma och ulliga liksom. Mer än någon gång per år skulle jag inte palla med, men så mysigt och välbehövligt ibland att bara få fluff. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var obeskrivligt skönt att befinna sig i Broken Wheel ett tag, det var som att jag laddade batterierna där. Fluff några gånger om året är nog vad jag behöver :)

      Radera
  6. En bok om böcker måste förstås läsas :) Bra att du påminde mig om att jag får läsa den här snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis måste man läsa en bok om böcker. Läs den när du behöver fluff :)

      Radera