måndag 17 april 2017

Film: Kvinnan på tåget

Titel: Kvinnan på tåget
Originaltitel: The girl on the train
Genre: Thriller
Regissör: Tate Taylor
Manus: Erin Cressida Wilson, Paula Hawkins (bok)
Skådespelare: Emily Blunt, Haley Bennett, Rebecca Ferguson, Justin Theroux, Luke Evans
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 112 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 24 mars 2017





Handling
Rachel är i sorg efter sin skilsmässa. Varje dag spenderar gör hon sin dagliga pendeltågsresa, där fantiserar hon om det tillsynes perfekta paret som bor i ett hus som tåget passerar varje dag. En morgon ser hon någonting chockerande hända utanför tågfönstret. Det kommer att förändra allt.

Min kommentar
Den här boken läste jag för nästan två år sedan och jag gillade den, mycket, även om jag kanske inte hyllade den som många andra. När jag såg att den skulle bli film så bestämde jag mig för att jag måste se den och jag hängde på låset när den släpptes på blu-ray.

Även i filmen får vi följa de tre kvinnorna och även här blir det lite rörigt i början. Bytena av både tid och person var väldigt otydliga och gjorde det onödigt svårt att hänga med. I början blev jag mest förvirrad över mängden amerikaner i England, innan jag till slut fattade att hela miljön blivit flyttad till USA. Jag skulle nästan vilja påstå att, som vanligt, så blir det inte lika mörkt, dystert och sunkigt när vi förflyttar oss över Atlanten. Här är det snygga människor i en snygg värld. Hela den ångestfyllda känslan från boken är borta och jag blir inte alls lika berörd av vare sig Rachels öde eller något annat.

Rachel är inte alls lika osympatisk och nersupen som jag förväntade mig och Emily Blunt är alldeles för vacker, hel och ren för att jag ska tro på henne, förutom det så gör hon det bra. Rebecca Ferguson är också bra och gör det bästa med det hon får att jobba med.

Jag tyckte inte att det var lika tydligt vem som var skyldig i filmen och sambon gissade fel. Det är trots allt en bra film och kanske är den bättre om man inte läst boken. Mitt tips blir ändå att läsa boken i stället.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 469 betyg).
IMDb hade den 6,5 i genomsnitt (beräknat på 91 276 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Jag tyckte också att det var förvirrande med miljön och att det gjorde det glassigare på ett sätt jag inte gillade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattade ingenting i början och blev så förvirrad över att jag kom ihåg fel, men det gjorde jag ju inte. Då blev jag irriterad i stället :)

      Radera
  2. Tyckte boken var helt okej, även om jag inte tokhyllade den. Kommer säkert se filmen så småningom. Emily Blunt brukar vara bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen är helt OK. Problemet är väl att Emily Blunt inte riktigt klarar att spela en nerdekad alkis. Hon ser alldeles för proper ut :)

      Radera
  3. Hade kunnat tänka mig att se filmen fram tills jag fick veta att handlingen är förlagd till USA. Jag vet liksom att jag inte kommer att gilla det av precis de skäl du anger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade helt missat flytten över Atlanten. Det är möjligt att jag hade tänkt en gång till om jag hade vetat det. Jag vet inte vad de gör (eller jo, det vet jag ju) men de kan verkligen förstöra det mesta over there :)

      Radera