lördag 1 april 2017

Månadsbokslut mars 2017

Antal lästa böcker i mars 2017: 10

17. Överenskommelser av Simona Ahrnstedt
18. The Whiz Mob and the Grenadine Kid av Colin Meloy
19. Järnblod av Liza Marklund
20. Tredje principen av Anna Jakobsson Lund
21. Avdelning 73 av Sofie Sarenbrant
22. Gryningsstjärna av Charlotte Cederlund
23. Främlingen av Harlan Coben
24. Fallvatten av Mikael Niemi
25. Sanning och skvaller av Curtis Sittenfeld
26. Kall, kall jord av Adrian McKinty

Antal lästa sidor: 3607
Genomsnitt/dag: 116
Genomsnitt/bok: 360

Snittbetyg: 3,75

Ingående i serie: 6
Påbörjade serier: 3
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 1

Biografi: 0
Chick-lit: 0
Drama: 3
Fantasy: 1
Gubb-lit: 0
Humor: 0
Kriminalroman: 3
Romance: 1
Science fiction: 1
Skräck: 0
Thriller: 1

Boktolvan: 1
E-böcker: 1
Finish that series: 2
Hyllvärmare: 4

Kvinnor: 6
Män: 4
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 6
Originalspråk (engelska): 1
Författare jag inte läst tidigare: 5
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 4

Antal nykomna böcker: 8
Antal bortskänkta böcker: 3

Månadens bästa: Tredje principen av Anna Jakobsson Lund
Månadens sämsta: The Whiz Mob and the Grenadine Kid av Colin Meloy
Månadens överraskning: Främlingen av Harlan Coben
Månadens besvikelse: The Whiz Mob and the Grenadine Kid av Colin Meloy
Månadens roligaste: -
Månadens otäckaste: Fallvatten av Mikael Niemi

Kommentar:
Vad hände? Visserligen tyckte jag att jag hade näsan i en bok nästan hela tiden, men det brukar jag tycka utan att det syns på sidantalet. Jag gissar att busspendlingen hade en viss betydelse. Kvaliteten var närmast osannolik. Vilken annan månad som helst så hade fem av dem kunnat bli månadens bästa.

Sex böcker ingår i serier, varav tre var första delen. Två av de serierna kommer jag att fortsätta läsa. Två böcker ingick i min avsluta-serier utmaning och en av dem var senaste (sista?) delen. Alltså, två nya och en avslutad. Kanske inte så bra resultat, men det blir bättre. Tror jag.

Fyra hyllvärmare hann jag med, en mer än planerat. De lästa recensionsexemplaren blev även de fyra.

Åtta böcker flyttade in hos mig, tre av dem köpte jag själv. Så många, tre alltså, fick flytta hemifrån, till min syster.

Om månadens bästa: Åh vilken vånda! Både Tredje principen och Gryningsstjärna hade platsat här lika bra, men den förra vinner tack vare genren som tilltalar mig lite, lite mer.
Om månadens sämsta: The Whiz Mob and the Grenadine Kid var inget av vad den utlovade.
Om månadens överraskning: Jag har ju inte varit så glad i Cobens tidigare fristående böcker, men Främligen var riktigt bra.
Om månadens besvikelse: Något Harry Potter-liknande var vad jag såg framför mig, men The Whiz Mob and the Grenadine Kid hade inget av det Harry Potter har.
Om månadens roligaste: Men det här var väl tråkigt. Det fanns visserligen lite humor i flera av böckerna, men någon rolig... Nej.
Om månadens otäckaste: Naturens krafter är alltid läskigt så Fallvatten vinner solklart.

10 kommentarer:

  1. Vilken härlig bokhög. Järnblod och Fallvatten gillar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev faktiskt lite förvånad över att det blev så många :)

      Radera
  2. Härligt med så mycket bra! Har inte läst Gryningsstjärna, men har inte svårt att tänka mig Tredje principen som bästa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite ledsen för att jag läste Gryningsstjärna och Tredje principen samma månad. Det känns orättvist på något sätt, med två så bra böcker.

      Radera
  3. Härligt med så många bra böcker under en och samma månad :) Resor brukar verkligen vara suveränt för antalet lästa sidor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ovanligt många bra böcker på en gång där :) En halvtimmes bussresa två gånger varje dag gör underverk ;)

      Radera
  4. Jag har inte läst en enda av de här, men jag blir ju nyfiken särskilt på Gryningsstjärna. Jag insåg förra året att det blir mycket tid för läsning om man lägger ihop all strötid, som resor, eller i mitt fall tid då jag väntar på barnen på deras aktiviteter. Tidigare pratade jag med andra föräldrar eller knappade på mobiltelefonen, nu sitter jag kvar i bilen och läser, så att jag inte skall bli störd ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara inte de andra föräldrarna börjar tycka att du är en kuf, som bara sitter där i bilen med näsan i en bok :)

      Det brukar bli väldigt mycket mer läst när jag pendlar med buss eller tåg, än om jag går till jobbet. Däremot vill jag aldrig mer pendla tre timmar varje dag, som jag gjorde i fem år. Det tog alldeles för mycket tid från allt annat :)

      Radera
  5. Roligt att höra att det var så många som var bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog något med mars. Såg att det var likadant förra året. Kan det vara våren?

      Radera