tisdag 11 april 2017

Veckoutmaning: Tidsresor och framtid

Veckans utmaning på Kulturkollo: Tid.

Vilken är din bästa bok, film, tavla eller tv-serie som på något sätt behandlar temat tid?

Ojdå, det här blir ju svårt. Jag älskar tidsresor, av alla sorter. Vi tar väl lite av var då?

Den bästa bok jag läst om tidsresor, ja, det får ju bli 22/11 1963 av Stephen King. Av datumet kan man kanske gissa att den har något med mordet på John F Kennedy att göra och jo, det är rätt.

Jag funderade ganska länge över den bästa filmen, svaret var ju alldeles för uppenbart... Det blir en hel trilogi: Tillbaka till framtiden. Helt fantastiskt bra och roliga filmer och jag blir alldeles yr i huvudet av alla tidsparadoxer och gud vet allt.

Tv-serie blir lite jobbigt, men jag får nog välja Wayward Pines. Där kan man snacka om resa i tiden.

Som en bonus tar jag med en novell, eller kortroman, av Fredrik Backman, Och varje morgon blir vägen hem längre och längre. Ett tag kunde man läsa den gratis på hans blogg, men den verkar inte ligga kvar där längre. I stället släpps den som bok nästa månad. Den är så fin, sorglig och hoppfull som bara Fredrik Backman kan skriva.

8 kommentarer:

  1. Jag hade samma film som du men bok hade jag inte 22/11 63 för den såg jag som tv-serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken och TV-serien skiljer sig åt en del, men jag tycker faktiskt de har lyckats ganska bra med den :)

      Radera
  2. 22/11 1963 är bra, fast lite väl lång.

    Såg Tillbaka till Framtiden som ung, jag älskade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 22/11 1963 är lite seg i mitten, där hade han nog kunnat skala bort ett par hundra sidor ;) Tillbaka till framtiden älskar jag fortfarande, det var inte alls längesedan jag såg om dem :)

      Radera
  3. Tillbaka till framtiden kräver att man hänger med i vad som händer i fall någon gör något fel :). Kul med nostalgi i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev oerhört förvirrande ibland, men jag älskar verkligen de filmerna :)

      Radera
  4. Kings bok ligger väldigt långt upp i min läshög (det tog mig ett tag att inse att den verkar vara en av hans bra böcker) möjligen kan den bli detta års traditionella sommarKingläsning

    SvaraRadera
    Svar
    1. De senaste åren tycker jag att King bara har skrivit bra böcker, han är tillbaka i toppform och jag tycker definitivt att du ska läsa den i sommar :)

      Radera