onsdag 5 april 2017

"Främlingen" av Harlan Coben

Författare: Harlan Coben
Titel: Främlingen
Genre: Thriller
Antal sidor: 351
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Stranger
Översättare: Jan Malmsjö
Serie: -
Förlag: Bookmark Förlag
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2017
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 19 mars 2017




Första meningen: Främlingen krossade inte Adams värld direkt.

Baksidetext
Främlingen dyker upp från ingenstans. Hans identitet och motiv är okända. Men informationen han bär på är obestridlig. Han viskar några ord i ditt öra och försvinner medan din värld rasar samman. Adam Price är gift med en vacker kvinna, har två underbara söner, ett välbetalt jobb och ett stort hus. Han har ett perfekt liv tills han möter främlingen. Snart inser Adam att hans äktenskap är baserat på en mörk lögn, och han dras in i en konspiration där människoliv står på spel.

Min kommentar
Den första bok jag läste av Coben gjorde mig väldigt besviken, men han fick ändå fler chanser och de två första delarna i hans serie om Myron Bolitar har jag tyckt om. Senast jag läste en av Cobens fristående böcker så blev jag dock besviken och jag avslutade faktiskt det inlägget med att det nu inte skulle bli fler av den sorten... Uppenbarligen kom jag inte ihåg just den delen så nu försökte jag igen. Och tro det eller ej, jag hade fel.

Mycket verkar ha hänt med Cobens sätt att skriva sedan 2008, eller så har jag bara haft otur med de två fristående som jag läst tidigare. Huvudpersonen i Främlingen, Adam, är i alla fall mycket mer lik Myron Bolitar än vad jag minns andra karaktärer vara. Han är nämligen väldigt observant och början av boken är full av hans små träffsäkra iakttagelser, som serveras med drypande ironi, om bland annat sportföräldrar och bodybuilders. Tack vare Adams funderingar så tycker jag att jag lär känna honom och hans värderingar på ett bra och tydligt sätt.

Det finns flera olika sidohistorier, bland annat ett antal personer som råkar ut för samma sak som Adam och de reagerar alla på olika sätt. Jag tror att alla alternativ täcks in där. En sidohistoria som jag inte riktigt förstår vad den gör där är den med Rinskys hus. Visst, det var kanske ett sätt att få med Rinsky i handlingen, men i så fall var det ett ovanligt komplicerat och udda sätt.

Något jag överhuvudtaget inte förstår är hela grejen med att Främlingen säger "du behövde inte stanna" och "du är fri" eller varför Corinne skulle behöva lura Adam att stanna. Han funderade ju inte ens på att lämna henne. Kanske var det ännu ett inlägg i debatten om övervakning (som var temat i Släpp inte taget) och faran av att dra förhastade slutsatser. Nåväl, lögner är aldrig av godo och jag är glad att jag själv är en usel lögnare.

Främlingens motiv känns lite tveksamt och luddigt och jag har egentligen bara två ord att säga om honom och hans kumpaner: självrättfärdiga idioter! Allt får konsekvenser och de var aldrig där för att städa upp det de hade ställt till. Ingen har rätt att lägga sig i hur någon annan väljer att leva sitt liv (med den vanliga brasklappen så klart; så länge man inte skadar andra, men det behöver jag väl inte ens lägga till).

Jag blev positivt överraskad av denna och nu får jag omvärdera hela min syn på Harlan Coben.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 4,4 och genomsnittet 3,7 (beräknat på 18 betyg).
Goodreads hade den 3,85 i genomsnitt (beräknat på 40 652 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Främlingen: Johannas deckarhörna, Fru E:s böcker och Vargnatts bokhylla.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

6 kommentarer:

  1. Kul att du fick en positiv överraskning :)

    SvaraRadera
  2. Kollar in betyget lite snabbt, ser lovande ut. ;) Hört lite blandade omdömen om denna, jag brukar gilla Coben så det blir nog att läsa eller lyssna framöver ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade också hört lite olika, men jag blev väldigt positivt överraskad.

      Radera
  3. Jag har inte läst något av Coben tidigare, kanske man skulle testa den här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att de flesta tycker att hans förra bok var bättre, så den kanske är ett bättre val, men jag gillade denna :)

      Radera