söndag 23 april 2017

Smakebit på søndag: Fällan

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Tyvärr blir det inte mycket läst den här helgen, eftersom det är dags för ett av de där födelsedagskalasen som april och maj är späckade av. I helgen är det min svägerskas och det betyder att vi får åka en bit och stanna över natten. Då är det mer socialt umgänge som gäller än näsan i en bok. Jag klagar inte, det brukar vara kul på hennes kalas 😃

Alla de fyra böcker som var inplanerade i april är utlästa, vilket betyder att jag kan välja fritt. Vilket i sin tur betyder att jag har funderat på länge och väl på vilken nästa bok ska bli. Valet föll till slut på Fällan av Melanie Raabe, en tysk thriller.

Min smakebit är från sida 82.
Dagen som jag har längtat efter, och lika mycket fruktat, har kommit.
     Jag har hälsat den från mitt sovrumsfönster. De senaste dagarna har varit ganska varma, men i dag är det svalt och klart. Rimfrosten ligger kompakt på ängen, gnistrar förföriskt i solskenet. Barnen på väg till skolan kommer att hitta frusna vattenpölar att halka omkring på, kanske sparka sönder isen med sina kängor. Jag har inte tid att glädja mig åt vyn. Det är så mycket jag måste hinna med på förmiddagen, innan Lenzen kommer vid lunchtid.
     Jag tänker vara beredd.
     En fälla är en konstruktion för att fånga eller döda.
     En bra fälla ska besitta två egenskaper: vara säker och enkel.

38 kommentarer:

  1. Ja, den här ligger ju i läshögen, blir bra att se vad du tycker om den ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste ut den nu på morgonen, men det dröjer ett tag innan inlägget om den kommer :)

      Radera
  2. Jag blev erbjuden att läsa Fällan, men har en hel trave som måste bli läst först, så jag avvaktar litet med den. Bra för mig att du läser den nu, så kan din recension göra det lättare att avgöra om jag faktiskt skall läsa den eller inte :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om du kommer att bli så mycket klokare av min recension, men det dröjer ett tag innan den kommer :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Den kan nog vara spännande men är inte en bok jag lockas av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spänningen var inte speciellt hög :)

      Radera
  4. Jag har börjat på den, tycker den verkar lovande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ganska svårt att komma in i den.

      Radera
  5. Kul med en tysk thriller. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så ofta som tysk litteratur översätts, tror jag.

      Radera
  6. spännande med tysk thriller. den skriver jag upp. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Låter spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog vilja säga ett nja...

      Radera
  8. Jeg skal snart ha eksamen noe som gjør at min samvittighet sier at jeg BARE må lese skolestoff. Neste helg skal vi reise helt til Tromsø i konfirmasjon. Og da KAN jeg jo ikke sitte med skolebøkene. På ett vis er det en deilig tanke :-) Ha en riktig fin bursdagsfeiring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag pluggade (och ett bra tag efter) så klarade jag inte att läsa skönlitteratur alls. Jag tappade helt lusten. Den kom tillbaka :)

      Radera
  9. Den låter spännande!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Denne har jeg ikke hørt om. Spennende. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten! Det här var en okänd författare för mig, vet knappt om jag läst någon tysk thriller tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, just thriller från Tyskland tror jag faktiskt inte att jag har läst heller.

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Låter spännande.

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten. Har sett denna lite här och där och den verkar spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi var inte riktigt kompatibla, boken och jag, men dålig är den inte :)

      Radera
  14. Intressant med tysk thriller, den här var ny för mig. Blir spännande att höra vad du tyckte sen.Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att läsa något annat än nordiskt/brittiskt/amerikanskt :)

      Radera
  15. Denna har jag sett lite överallt nu, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många verkar ha fått tag i den :)

      Radera
  16. Tysk? Den åker upp på att-läsa-listan direkt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, tysk :) Hoppas du gillar den!

      Radera
  17. Takk for smakebit! Ny bok for meg, dette.

    SvaraRadera
  18. Tack för smakbiten! Har varken hört talas om boken eller författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den är nog inte speciellt känd.

      Radera