måndag 24 april 2017

Film: Insurgent

Titel: Insurgent
Originaltitel: Insurgent
Genre: Science fiction
Regissör: Robert Schwentke
Manus: Brian Duffiled, Akiva Goldsman, Mark Bomback, Veronica Roth (bok)
Skådespelare: Shailene Woodley, Theo James, Miles Teller, Maggie Q, Kate Winslet
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 119 min
Serie: Divergent
Såg den på blu-ray 31 mars 2017




Handling
I ruinerna av det som förut var Chicago befinner sig Tris och Four på flykt efter att de undkommit De Lärdas attack. De är divergenter och utgör därför ett dödligt hot mot den rådande världsordningen och mot den enväldige diktatorn Jeanine . Hon ska med hjälp av sina styrkors totala övermakt göra allt för att utrota de få divergenter som finns kvar. Men Tris har en idé: om hon lyckas hitta allierade bland de utstötta i de regimkritiska falangerna så är det slut med att fly. Och då kan den ultimata striden om världens framtid börja!

Min kommentar
I början av året läste jag äntligen Insurgent och nu när det gått några månader, så jag har glömt alla detaljer, var det dags att se filmen också. Jag måste säga att jag är positivt överraskad. Filmen är (mycket) bättre än boken.

Främsta anledningen till att filmen är bättre är att allt det jag störde mig på i boken är borta. Här finns inget kärlekstrams eller -gnabb mellan Tris och Four. Där boken saktade ner i tempo varje gång de grälade så bibehåller filmen det höga tempot hela tiden. Det var ett väldigt bra val och det känns befriande. Tris blir tack vare detta en "bättre" människa, eftersom hon inte längre ger sken av att vara så egoistisk och småsint.

Jag kommer som sagt inte ihåg detaljer från boken, men i det stora hela verkar filmen följa spåret i boken. Men slutar boken verkligen så där? Jag gillar det, men känner mig en aning förvirrad. Varför vet jag inte. (Innan jag skulle börja läsa Allegiant så läste jag in mig på hur boken Insurgent slutade och jösses alltså, där var det ändrat.)

Skådespelarna gör det bra, tycker jag och jag är fortfarande fascinerad av Kate Winslet som ond. Det klär henne. Dock har jag kvar samma invändningar mot "spelad" ålder som jag hade i första filmen. Theo James är 30 och han ska spela en som är under 20 väl. Det funkar inte så bra.

Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad över alla sågningar som jag hittade när jag skulle skriva ihop det här. Så dålig är den verkligen inte och då tillhör jag inte på något sätt målgruppen. Kanske är filmen bättre om man har läst boken?



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 1 366 betyg).
IMDb hade den 6,3 i genomsnitt (beräknat på 169 604 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

10 kommentarer:

  1. Jo, slutet blev verkligen annorlunda. Får se vad du tycker när du sett nästa film ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderar på om Allegiant ska bli fredagsfilmen den här veckan, det beror lite på :) Men snart så...

      Radera
  2. Jag har inte ens sett den här, men nu måste jag ju. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev faktiskt positivt överraskad :)

      Radera
  3. Gillar dessa filmer riktigt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag måste verkligen säga att de har lyckats med filmerna. I alla fall så här långt :)

      Radera
  4. Jag tycker om den ändrade handlingen och slutet även om jag tycker om boken med.
    Allegiant boken har en rejäl twist, det gör den verkligen inte till den där vanliga YA ungdomsboken. Och i filmen är det lite kul att se Bill Skarsgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken Allegiant är redan läst, nu ska jag bara försöka klämma in filmen också :) Bill Skarsgård har jag nog egentligen ingen relation till, men det är alltid kul med svenskar i amerikanska filmer :)

      Radera
  5. Jag såg den här för ett par veckor sedan och blev uppriktigt besviken. Det var så mycket som var ändrat som jag upplevde som överdramatiskt... Och många av ändringarna känns som om de sköt sig själva i foten inför uppföljaren, vilket inte gör det så konstigt att Allegiant floppade. Jag har inte sett den ännu, men drar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska intressant hur olika det kan vara :) De där ändringarna var det som fick mig att gilla filmen mer än boken, men då hade jag å andra sidan inte läst Allegiant än. Nu har jag gjort det och det ska bli intressant att se hur de får ihop ändringarna.

      Radera