fredag 7 april 2017

Bokbloggsjerka 7 – 10 april

Fredag! Vi kör väl på med Annikas bokbloggsjerkan.

Veckans fråga: Bokserier kan pågå i en hel evighet. Vad tycker du om det?

Jag är ju väldigt svag för serier, det är nog ingen hemlighet. Att de fortsätter i evighet är jag däremot inte alls glad i.

Det optimala borde vara trilogier. Om man inte kan få sagt det man vill på tre böcker så... En del författare klarar att hålla liv i en serie mycket längre, men på något sätt tycker jag nog att man bör avsluta vid, max, den tionde boken. Det är väldigt sällan som det fortsätter att vara bra efter det. Om någonsin. Eller jo, det vet jag att det har hänt, men det är sällsynta undantag.

28 kommentarer:

  1. Här är också en som är svag för serier! Lite tråkigare är ju dock att man aldrig lyckas ligga i fas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte många serier jag är i fas i, nej :)

      Radera
  2. Serier är så mysiga, när man får återvända till kända karaktärer :) Dock finns det en gräns, det får inte bli 20 böcker :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del av mina favoritserier är uppe i över tio nu, så jag hoppas att de snart avslutas.

      Radera
  3. Tre kan jag faktiskt tänka mig. The US Trilogy (av John Dos Passos) är beviset för att det funkar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan egentligen tänka mig betydligt fler, om de fortfarande är bra, men jag gillar att veta hur många delar det ska bli när jag börjar läsa :)

      Radera
  4. Carin Gerhardsens serie tycker jag höll nästan hela vägen (en mindre svacka i en av böckerna) och Kristina Ohlssons också. Jag gillar nog 4-5 böcker... Men en trilogi funkar också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså om böckerna fortfarande är bra så kan de få fortsätta. Inga som helst problem :)

      Radera
  5. Trilogi är alltid bra men några fler gör inget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kan nog stå ut med fler delar också :)

      Radera
  6. Det är svårt att hålla i spänningen i för många böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta blir det väldigt mycket samma likadant.

      Radera
  7. Jag gillar också serier som pågår så där lagom länge :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagom länge är en väldigt bra tid :)

      Radera
  8. Trilogier ör många gånger väldigt lagom ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och gärna ett väldigt tydligt avslut :)

      Radera
  9. Väl formulerat, precis så är det (med vissa undantag). :D

    SvaraRadera
  10. jag säker inte direkt efter serier, men har inget emot dem i princip

    SvaraRadera
  11. Trilogier är verkligen lagom. Men viss läser man någon längre serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen vill jag veta redan när jag läser första boken hur lång serien ska bli, jag gillar avslut :)

      Radera
  12. Trilogier tycker jag också är väldigt lagom.

    SvaraRadera
  13. Trilogier är lagom. Deckare kan man ju oftast läsa fristående så jag känner inte att jag behöver följa/läsa hela serier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog ännu inte hittat någon modern deckarserie som funkar att läsa fristående, det händer alldeles för mycket i karaktärernas privatliv för det.

      Radera
  14. Vi har helt olika uppfattning om trilogier ser jag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så underligt :) Egentligen gillar jag nog mest bara vetskapen att det finns ett slut någonstans längre fram :)

      Radera