måndag 3 april 2017

TV-serie: Valkyrien - Säsong 1

Titel: Valkyrien
Originaltitel: Valkyrien
Genre: Drama
Skapad av: Erik Richter Strand
Skådespelare: Sven Nordin, Pål Sverre Hagen, Pia Halvorsen, Ellen Birgitte Winther, Mikkel Bratt Silset
Premiär: 2017-01-08
Produktionsland: Norge
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på TiVo mars 2017






Handling
Ravn Sven Nordin är en respekterad läkare som desperat söker efter ett botemedel till sin döende fru Vilma Pia Halvorsen. När sjukhuset avbryter Vilmas behandling fortsätter Ravn att arbeta med den i hemlighet. Till sin hjälp har han preppern Leif som jobbar inom Civilförsvaret.

Tillsammans öppnar de en illegal klinik i ett gammalt skyddsrum i centrala Oslo. Där behandlar Ravn kriminella och andra patienter som inte vill uppsöka ett vanligt sjukhus. Kliniken finansierar Ravns research att hitta en kur till Vilma medan Leif ökar sin position bland kriminella och de utanför välfärdsstaten.

Min kommentar
Norska TV-serier brukar locka mig, de brukar vara spännande och välgjorda. Därför hade jag faktiskt ingen aning om vad den här handlade om när jag skapade en serieinspelning så jag kunde titta på alla avsnitt i lite snabbare följd än ett per vecka.

Efter att jag hade sett första avsnittet så var jag väldigt besviken. Jag tyckte den var dålig och inte det minsta rimlig. Karaktärerna var mer eller mindre läskiga och jag kunde inte sympatisera med någon. Men jag hade inte varit jag om jag hade gett upp efter ett avsnitt, minst två måste man ju se innan man kan veta säkert.

Serien blir marginellt bättre så den i alla fall går över gränsen från dålig till godkänd. Karaktärerna fortsätter att vara hemska, men jag hittar i alla fall en som jag kan ha medkänsla för; Teo, den kriminelle. Det säger väl en del. Jag kan överhuvudtaget inte förstå alla val, men kan eventuellt sympatisera med några av dem. En del val är dock bara korkade och inte trovärdiga.

Jag såg verkligen fram emot sista avsnittet, som heter SHTF och det gjorde mig spänd av förväntan. Det blev en enda lång antiklimax. Någon egentlig kris blev det inte, i stället fick vi se Ravn och Vilma så fulla av sig själva och upptagna av sitt att ingen av dem bryr sig om dottern och Leif får hålla ett tal inför Oslos samlade mediekår som ingen myndighetsperson hade fått hålla i det läget.

Personligen så tycker jag att det hade räckt med en av historierna i serien, i stället för som nu vilja vara allt utom komedi. Jag hade ju hellre fokuserat på den där krisen som det aldrig blev något av.

Det är ändå intressant att se en TV-serie om preppers, som jag väljer att fokusera på. De är kanske lite för dramatiska, men vi andra är på tok för naiva och det är nog tur att de flesta av oss inte förstår exakt hur sårbart vårt samhälle är.



TV-serier.nu hade säsongen 3,7 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 7,8 i genomsnitt (beräknat på 536 betyg).
Jag ger säsongen 3,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Underligt att jag gav den högre betyg? Men så var den ju norsk :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var så otroligt osannolik och jag höll ju som sagt på att inte se mer än ett avsnitt :)

      Radera