fredag 31 mars 2017

Bokbloggsjerka 31 mars – 3 april

Fredag! Vi kör väl på med Annikas bokbloggsjerkan.

Veckans fråga: Hur viktigt är det med research tycker du? Kan det bli för mycket ibland, stör det dig när författaren inte verkar ha någon aning om vad denne skriver, etc.

Jag tycker det är jätteviktigt med research, att författaren i alla fall ger sken av att veta vad den pratar om. Lyckligtvis, för författarna då, så är det inte speciellt många områden som jag är så insatt i att jag kan hitta faktafel. Men när jag gör det så blir jag irriterad. Lika irriterad (eller nästan mer, faktiskt) blir jag när författaren tror att all research den gjort måste vara med i boken och förklaras på alla upptänkliga sätt genom helt sanslöst krystade dialoger mellan två personer som borde veta allt det de pratar om.

Så ja, research är viktigt, men nej, allt behöver inte vara med i boken.

20 kommentarer:

  1. visst är research viktig. men den ska inte bankas i huvudet på läsaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst så många böcker där det rapas upp fakta bara för dess egen skull och då blir jag så trött.

      Radera
  2. jag vill gärna tro på det författaren skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag också, därför är det ju jätteviktigt med research.

      Radera
  3. Hittar inte heller så ofta faktafel inom deckare eftersom jag inte kan så mycket om det arbetet så..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är sällan som en deckare bara handlar om polisarbete nu för tiden, där brukar alltid ingå ett tema av något slag.

      Radera
  4. Ju mer trovärdig en historia känns desto bättre är det. Men det är inte mängder av detaljer som bestämmer trovärdigheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant :) Om jag vill ha detaljer så kan jag läsa facklitteratur :)

      Radera
  5. Viktigt att historien känns trovärdig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blir så besviken om jag hittar något felaktigt, då brukar jag ifrågasätta allt :)

      Radera
  6. Visst är det viktigt med research men det är inte kul när det när det blir too much.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, då tröttnar till och med jag :)

      Radera
  7. Ja, det får inte bli en redovisning av allt författaren lärt sig i sin research. Researchen ska inte synas bara hjälpa till att göra en historia trovärdig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del författare vill nog gärna ta med allt de lärt sig och jag förstår att det kan vara svårt att sålla, men det är nog ett måste :)

      Radera
  8. Kan inte annat än hålla med om vad du skriver! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att vi allihop tycker att research är viktigt :)

      Radera
  9. Ibland kan det verkligen bli för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läser skönlitterärt så vill jag ju göra just det. Vill jag bli matad med fakta så läser jag fackböcker :)

      Radera