måndag 20 mars 2017

Film: Independence Day

Titel: Independence Day
Originaltitel: Independence Day
Genre: Science fiction
Regissör: Roland Emmerich
Manus: Dean Devlin, Roland Emmerich
Skådespelare: Will Smith, Bill Pullman, Jeff Goldblum, Randy Quaid, Harvey Fierstein
Utgivningsår: 1996
Produktionsland: USA
Längd: 145 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 3 mars 2017





Handling
Ett gigantiskt rymdskepp från en utomjordisk civilisation flyger in över månen och skickar ut mindre skepp som svävar över alla världens storstäder storstäder. De är så stora att de får städerna att bokstavligen falla i skugga. Mänskligheten är till synes försvarslös mot utomjordingarnas synnerligen effektiva massförstörelsevapen. Utomjordingarna är nomadiska parasiter som förflyttar sig från planet till planet efter att alla naturresurser förbrukats. Deras nästa mål är jorden.

Som den enda kvarstående supermakten tar sig USA an uppgiften att leda världen till att förinta utomjordingarna och deras skepp. När det visar sig att inte ens kärnvapen biter på deras rymdskepp står mänsklighetens hopp till att en mer okonventionell metodik ska slå ut rymdskeppens sköldar bakvägen.

Min kommentar
Den här filmen såg jag faktiskt på biopremiären 1996, tillsammans med min då 15-årige systerson. Vi älskade den! Jag är ganska säker på att den fick en solklar femma när det begav sig. Nu när både den, och jag, har tjugo år (till) på nacken så når den inte riktigt ända fram, men jag tycker ändå att den har åldrats med värdighet. Jag vet inte hur många gånger jag har sett den sedan dess, men den här gången tittade jag på den långa 20-årsjubileumsversionen och det var en del scener jag inte kände igen. Tyvärr ligger ju TV-formatet filmen lite i fatet också, det blir liksom inte samma på en liten skärm.

Independence Day var ju väldigt fräck och nyskapande när den kom och trots att jag kanske är lite avtrubbad när det gäller specialeffekter så tycker jag att de fortfarande är läckra här. Det som ändå lyfter filmen, i mina ögon, är den härliga humorn. Jag är ju svag för det. Här finns helt fantastiska one-liners som jag skrattade högt åt.

Skådespelarna är helt briljanta och det är nog här som jag helt byter åsikt om Jeff Goldblum och börjar gilla honom. Will Smith hade jag nog bara sett i Fresh Prince 1996 och förmodligen var det den här filmen som gjorde att jag tog honom till mitt hjärta. Han har en osviklig timing.

Filmen är ju helt osannolikt amerikansk, med flaggviftande och en enorm patriotism som egentligen bara överträffas av karaktärernas egon. Grejen är ju att de är sådana här, amerikanarna, de älskar sitt land och skäms inte ett dugg för det. Jag tycker att det är lite gulligt.

Jag ville se denna för att friska upp minnet lite, eftersom det ju har kommit en uppföljare. Naturligtvis. Den är nu redan tittad på.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 24 293 betyg).
IMDb hade den 6,9 i genomsnitt (beräknat på 446 873 betyg).
Jag ger den 4,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Min första tanke var - Men den här har jag ju sett? När då? Men sen kollade jag utgivningsåret, och då förstod jag varför jag inte exakt minns när ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju ett tag sedan :) Jag minns det bara för att det var så speciellt att se en film på premiärdagen :)

      Radera
  2. Oj, den här var det länge sedan jag såg sist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar se den med jämna mellanrum och nu inför uppföljaren tyckte jag att det var ett ypperligt tillfälle :)

      Radera
  3. Alltså Jeff Goldblum, har haft en crush på honom ända sedan filmen Flugan kom ut. Han är ofattbart het haha. Det här är fortfarande en av mina favoritfilmer. Lika underhållande att se varje gång den visas på tv ( minst en gång om året ) och tvåan måste ju ses.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att Jeff Goldblums hethet gick mig förbi i Flugan, däremot inte hans storhet :) Independence Day hör definitivt till mina favoriter, tillsammans med Star Wars och annat. Tvåan är dock inte alls lika bra, men sevärd ;)

      Radera