måndag 27 mars 2017

Film: Independence Day: Återkomsten

Titel: Independence Day: Återkomsten
Originaltitel: Independence Day: Resurgence
Genre: Science fiction
Regissör: Roland Emmerich
Manus: Roland Emmerich, Dean Devlin, James Vanderbilt, James A Woods, Nicolas Wright
Skådespelare: Liam Hemsowrth, Bill Pullman, Jeff Goldblum, Maika Monroe, Jessie T Usher
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 119 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 10 mars 2017




Handling
Vi har alltid vetat att de skulle komma tillbaka. För att skydda jorden har världens länder tillsammans använt sig av tekniken utomjordingarna lämnade efter sig. Men inget kan förbereda oss på utomjordingarnas avancerade och otroliga styrka. Endast några män och kvinnors uppfinningsförmåga ska rädda planeten från total förstörelse.

Min kommentar
Ja, jag älskar ju science fiction och just Independence Day (den förra) är en av de bättre i genren. När den här nya kom så blev jag alldeles eld och lågor. Sedan började recensionerna dyka upp. Men inte ens de kan stoppa mig från att se denna.

Jag kan ju börja med att säga att den inte alls är så genomusel som man skulle kunna tro. Handling och manus får 2, med nöd och näppe, men de många och fräcka effekterna får 5. Framför allt så är den underhållande. Om man bara inte tar den på allvar.

Humor finns det fortfarande, men all charm från första filmen lyser med sin frånvaro. Vilket gör att humorn ganska ofta faller platt. Klippen gör mig ibland förvirrad, speciellt när jag inte riktigt vet var scenen jag ser utspelar sig. Det gör att jag upplever filmen som lite rörig. En del karaktärers agerande känns bara mystiskt och konstigt. Och naturligtvis finns det en hel del logiska luckor. Men hallå! Filmen handlar om utomjordingar. Vem vet vad som är trovärdigt/möjligt när det handlar om sådana?

Det är i alla fall kul att se skådespelarna igen, 20 år senare. Goldblum är fortfarande bra, men den som stjäl hela föreställningen är Judd Hirsch, som spelar pappan. Lite förskräckt blir jag när slutet öppnar för en trea. Hoppas inte.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 1 041 betyg).
IMDb hade den 5,3 i genomsnitt (beräknat på 118 646 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Den här har det inte blivit av att vi kikat på. Vet ej om vi skall göra det heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var sevärd, om man inte bryr sig så mycket om story och jag kan till och med tänka mig att se om den. Kanske förväntade jag mig ändå för mycket av den :)

      Radera
  2. Svar
    1. Ja! Det spelar liksom ingen roll hur dålig den sägs vara, den måste ses :)

      Radera
  3. Jag brukar inte gilla Sci-fi som böcker, men gillar det på film. Jag har till exempel sett fram mot uppföljaren till Avatar ända sedan förra filmen kom ;) Independence day var ju riktigt bra tycker jag, särskilt för charmen och humorn. Jag kommer nog att se den här också, eftersom du skriver att effekterna håller måttet fortfarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avatar längtar jag också efter, hoppas bara att de fixar en uppföljare. Det är ju inte alltid det blir så bra. Som Independence Day. Effekterna tycker jag fortfarande är bra, men charmen är borta. Nästan.

      Radera