lördag 18 mars 2017

"Överenskommelser" av Simona Ahrnstedt

Författare: Simona Ahrnstedt
Titel: Överenskommelser
Genre: Romance
Antal sidor: 379
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Slottet Wadenstierna 1
Förlag: Damm Förlag
Utgivningsår: (original) 2010 (min) 2010
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 1 mars 2017




Första meningen: Planen var så enkel, så vacker.

Baksidetext
Det är i december 1880 på Operan de möts för första gången. Hon Beatrice Löwenström som bor med sin farbrors familj och som lever ett hårt hållet konventionellt borgarliv. Han karismatiske Seth Hammerstaal, stadens mest omtalade ungkarl, en av Sveriges rikaste män som aldrig har levt sitt liv efter någon regelbok.

Efter den kvällen tycks de ständigt korsa varandras vägar i Stockholms societet. Seth fascineras av Beatrices intelligens, frispråkighet och hon liknar ingen annan kvinna han tidigare mött. Det dröjer inte länge förrän Beatrice och Seth inser att de är involverade i en mycket komplicerad men passionerad romans.

Men det finns planer och överenskommelser som personer i Beatrices närhet har avtalat planer som varken innefattar frihet, lycka eller Seth.

Min kommentar
Jag har ju alltid hävdat att romance inte är en genre för mig, i alla fall sedan någon gång på 80-talet då jag läste en del av samma typ, men då kallades det tantsnusk. Men om man bara gör sådant man tror att man gillar så utvecklas man ju aldrig så därför gav jag mig på en svensk romance. Det visade sig att jag haft rätt hela tiden.

Efter bara några sidor så förstår jag varför andra gillar så mycket och faktum är att Beatrice har mig som i en liten ask efter att hon på sida 28 säger till mansgrisarna: Min erfarenhet säger mig att folk gärna väljer att se på saker och ting på ett sådant sätt att det passar deras intressen [...] De är bara mottagliga för information som bekräftar de åsikter de redan har format. Allt som talar emot struntar de i." Så sant och oroväckande aktuellt även på 2010-talet.

För egen del så är det på tok för många människor med på tok för krångliga namn och jag blir mest bara irriterad över alla missförstånd och förvecklingar. Detta är ju en genre som lite lever på stereotypa karaktärer (min åsikt) och det kan man nog kalla dem här. Alla kvinnor är strålande vackra och dessutom vidjesmala. Alla (goda) män är helt sanslöst manliga och stiliga. Seth är en, i mina ögon, knöl som utnyttjar en oskyldig flicka (han är runt 30 och hon bara 18) och om det är meningen att man ska dras med i passionen så missar boken helt det målet (ännu en gång, min åsikt).

Ibland är det bara tramsigt, ibland smäktande romantiskt, ibland heta sexscener och ibland blir jag så arg att jag var orolig att jag skulle spräcka blodådror. Om man gillar passionerad, alltomstörtande kärlek, förvecklingar i ett historiskt kostymdrama och ett litet inslag av perversa, maktfullkomliga män så är detta definitivt rätt bok. För mig är det precis sådan tantsnusk som jag nog överdoserade med på 80-talet.

Det blir inga fler romance-böcker för mig, men nu har jag i alla fall provat på det och vet att det helt enkelt är en genre som inte passar mig alls. Det relativt höga betyget får den bara tack vare Beatrice.

Boktipsets estimerade betyg var 3,9 och genomsnittet 3,6 (beräknat på 299 betyg).
Goodreads hade den 3,99 i genomsnitt (beräknat på 672 betyg).
Jag ger den 3,5
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Överenskommelser: Lottens bokblogg, C.R.M. Nilsson och Lingonhjärta.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

10 kommentarer:

  1. Så synd :-) Jag förstår vad du menar, men jag tycker Simona skriver bra, och det minns jag inte från 80-talet ;-) Sen är jag mer förtjust i hennes serier som utspelar sig i nutid. Det här är den jag gillade minst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte ju de där böckerna på 80-talet var bra. Ett tag :) Nej, visst skriver hon bra, hon fick mig att känna massor av saker, men genren är helt fel för mig.

      Radera
  2. Det var oväntat att se den här typen av bok hos dig, men kul att du utmanar dina förväntningar :) Låter inte som en bok för mig heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ju prova :) Tänk om jag hade gillat. Då hade en helt ny värld öppnat sig :)

      Radera
  3. När jag var femton fick jag i julklapp en tegelsten av Jackie Collins; Chansen. Jag älskade den då. Nu skulle jag inte orka läsa en sådan bok, där allt ofta är så tillrättalagt och personerna så förutsägbara. Jag har däremot inte läst något av Simona Ahrnstedt, så jag kan inte yttra mig om just hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läst nog min första (och sista) Jackie Collins när jag var 30 och jag har faktiskt satt en 4 i betyg på den... Men det var nog i den vevan jag slutade läsa den typen av böcker. När man har läst några stycken så är det bara samma likadant hela tiden. Simona Ahrnstedt är nog inte riktigt samma sak som de böckerna, det är ju svårt att dra några slutsatser efter en bok, men här fanns faktiskt en handling också :)

      Radera
  4. Läste en del i den stilen när jag var mycket ung, i tonåren. Då tyckte jag om det men nu känner jag mig inte alls lockad. Jag har funderat på att läsa något av Ahrnstedt eftersom hon är så känd, men jag tror jag avstår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog man kan prova i alla fall, man vet ju aldrig. Kanske skulle vi båda prova Lottens tips här överst. Jag funderar faktiskt på det... :)

      Radera
  5. Överenskommelser är den av hennes böcker som jag upplevde var mest stereotyp romance, och de andra var bättre. Bäst bland hennes historiska tyckte jag att De skandalösa var :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nu blir jag ju jätteförvirrad ;) Kanske får hon en chans till då, så småningom, men det kommer nog att dröja :)

      Radera