lördag 11 mars 2017

"Du glädjerika sköna" av Sara Olsson

Författare: Sara Olsson
Titel: Du glädjerika sköna
Genre: Drama
Antal sidor: 236
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Hallavik 1
Förlag: Bokförlaget SOL
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Häftad
Källa: Bokhyllan
Utläst: 22 februari 2017




Första meningen: Handen som höll om hennes bröst var hårig och luktade snus och sex.

Baksidetext
Nina har allt hon någonsin drömt om; ett lyxigt liv i huvudstaden med obegränsad budget, en man som avgudar henne samt en älskare vid sidan av. Allt flyter på tills ett sista snedsteg vänder upp och ner på allt. Nina flyr till sin hemstad Hallavik där hon tvingas flytta in hos sin mamma och dennas fru. Livet är rätt uselt. Tills hon träffar Johanna; en vild och frigjord kock som trivs med sig själv och sitt yttre. Hon är jordnära och självständig, roar sig med yngre killar och gör allt och lite till för att slippa nya grannar. Man kommer långt med döda möss och stringklädda dallrande rumpor!

Min kommentar
Jag vet inte riktigt vad som hände förra hösten, men många av de böcker jag fick då glömdes bort av någon anledning. Tur är det väl då att Mia i en helgfråga ville veta vilka dåliga samveten man hade liggande. Då flöt den här lilla boken upp till ytan. Ibland behöver man bara en liten påminnelse alternativt spark där bak för att komma till skott.

2017 har jag ju tänkt ska bli året då jag inte bara läser mörkt och dystert utan också ljust och glatt emellanåt. Som en sådan bok passar denna perfekt. Trots en liten ton av svärta mitt i den typiska svenska sommaren, med alkohol, sex och ensamma människor, så är det mesta lättsamt och bra.

Nina och Johanna är båda väldigt svåra att tycka om, mest beror det på att jag inte tycker det är speciellt kul med vare sig otrohet eller 35-åringar som hoppar i säng med 17-åringar. I min värld är det patetiskt, men det är tack och lov inte det som har största fokus.

Det är en ganska tragikomisk historia som vecklar ut sig och jag tycker att den är skriven med glimten i ögat. Det är rappt och träffsäkert. För mig är detta en typisk Peter Magnusson-film (tänk Sommaren med Göran eller En gång i Phuket) och jag tror faktiskt att boken hade blivit ett perfekt manus för honom.

Handlingen är, till största delen, förlagd till någonstans på Västkusten, jag skulle tippa på i närheten av Varberg. Det är en väldigt hemtam miljö för mig, Västkusten, och jag fick en härlig släng av hemlängtan. Och ordet Markbo fick mig att skratta högt.

Slutet blev precis som jag trodde från början, men det gick väldigt snabbt där. Jag vet inte riktigt hur man kom till slutet och jag hade så många frågor. [spoiler]Blev Nina och Adrian ett par igen? Var det i så fall Adrian som köpte huset till Nina? Skulle de bo där båda två? Om inte, hur fick Nina pengar till att köpa huset? Blev Johanna och Mårten ett par?[/spoiler]

När jag skulle fixa länkarna till onlinebutikerna upptäckte jag att den stod som serie på Bokus. Det skulle ju förklara en hel del och då förstår jag slutet. Kommer jag att läsa mer om Nina och Johanna om det kommer en fortsättning? Ja! Jag måste veta hur det går ju.

Tyvärr så verkar pocketutgåvan vara slutsåld, men misströsta inte. Senare i dag kommer jag att lotta ut två exemplar. Annars får du vänta till i juni då det släpps en nyutgåva.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,5 (beräknat på 4 betyg).
Goodreads hade den 3,5 i genomsnitt (beräknat på 2 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Du glädjerika sköna: Bibliophilia, bam tycker och Beas bokhylla.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Jamen, den lät ju faktiskt lite charmig. Fast jag brukar sällan tycka feelgood och otrohet hör ihop...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag håller med, men här var otroheten mer orsaken till att allt annat hände och inte ett självändamål så det funkade :)

      Radera