söndag 26 mars 2017

Smakebit på søndag: Kall, kall jord

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Läsningen har gått så fantastiskt bra de senaste veckorna så jag har nästan börjat bli lite rädd för att välja nästa. Tänk om den inte alls är bra... Jag fick lite beslutsångest innan valet till slut föll på Kall, kall jord (The cold cold ground) av Adrian McKinty, som är första delen i serien om Sean Duffy, polisen från Nordirland. Den utspelar sig tydligen på 80-talet, dessutom, då var det inte så muntert där. Jag har hört väldigt många olika saker om den här boken, allt från tråkig till fantastisk och det är väl en av orsakerna till att jag är väldigt nyfiken på den.

Min smakebit är från sida 30.
Enstaka muller av upplopp, gevärseld och explosioner. Inget som de som var vana vid att sova i Carrickfergus inte klarade av. Men så bröts den relativa tystnaden av en CH47 Chinooks apokalyptiska turbiner. Allt började skaka. En kaffekopp föll ner från spiselkransen. En tavla kom nerramlande.
     Helikoptern passerade ovanför på tvåhundra meters höjd, en bra bit under den rekommenderade höjden. Klockradion av märket Magnavox visade att hon var fyra på natten. Den brittiska armén hade väckt mig och hälften av staden i en övermodig maktuppvisning. Ja, ni kontrollerar himlen. Och på det här viset förlorar ni folks förtroende också.

37 kommentarer:

  1. Den väntar på mig i hyllan. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar när du väl läser :)

      Radera
  2. handlar tydligen inte om trädgårdsskötsel....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det är en och annan skog med och lite jord, men trädgårdsskötsel... nej :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Ska bli väldigt spännande att se om det här är en bok vi tycker olika om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte kommit så långt än, men än så länge verkar den här boken vara av det ovanliga slaget som vi tycker olika om :)

      Radera
  4. Åh, ovanlig plats och tid för böcker numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan inte komma på att jag egentligen någonsin har läst en bok som utspelar sig där och då.

      Radera
  5. den boken blir en onekligen intresserad av. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Spennede greier! Takk for smakebiten, og ha en god søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, än så länge är den spännande.

      Radera
  7. Den blir jag nyfiken på! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Verkar intressant, tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte påstå att jag hängde med i nyheterna på 80-talet och politik stod nog längst ner på intresselistan, så det här känns faktiskt ganska läskigt att läsa om.

      Radera
  9. Nordirland är nog inte alltid det bästa stället att vara polis på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur det är där nu, men på 80-talet skulle jag inte ens ha velat turista där.

      Radera
  10. Det er nok ganske tøft å lese om Nord-Irland på 80-tallet. Det var tøft å leve der da. Men boken fikk jeg også lyst til å lese, så jeg må skrive den ned :-) Takk for flott tips og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste ju att det var rörigt där på 80-talet, men det känns lite underligt att läsa om det. Att det liksom kunde vara så där.

      Radera
  11. Tack för smakbiten! Den verkar spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vill nog påstå att den är spännande, än så länge :)

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Har inte hört talas om tidigare. Spännande att se vad du tycker om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 100-talet sidor in så gillar jag :)

      Radera
  13. Spännande att se vad du tycker om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lutar nog mer åt bra-hållet än dålig-hållet, i alla fall just nu :)

      Radera
  14. Den där står och väntar i min bokhylla. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar när det är dags :)

      Radera
  15. Jag kan lockas av att läsa om 80-talets Nordirland. Ska bli intressant att läsa din recension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En väldigt speciell plats under en väldigt speciell tid. Jag tycker det är läskigt.

      Radera
  16. Den här ligger i läshögen och väntar. Hört olika omdömen om den, blir intressant att höra vad du tyckte sen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har varit en hel del olika åsikter om den så jag är väldigt nyfiken själv :)

      Radera
  17. Nordirland på 80-talet, för mig låter det väldigt grått...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grått är inte riktigt det ord som kommer för mig när jag läser, även om vädret nog mest har varit det. Jag tycker det är läskigt att läsa om något som jag kanske inte var så insatt i, men ändå inte lyckades undvika helt och hållet.

      Radera