tisdag 28 mars 2017

Veckoutmaning: Min bästa sydsvenska plats

Veckans utmaning på Kulturkollo: Sydsverige.

Berätta om en plats i Sydsverige som du tycker mycket om eller har ett speciellt minne kopplat till. Har du dessutom ett kulturtips att koppla till platsen är det så klart en extra bonus.

Jag är ju inte heller skåning av födseln, men som av en händelse så är det just i dag 19 år sedan jag flyttade hit. Det känns lite så där att erkänna att jag inte riktigt lyckats hitta något smultronställe på alla dessa år. Här finns inget "riktigt" hav, inga klippor och inga berg (jag är från Västkusten, ja).

Men... förra sommaren åkte vi på utflykt. Till Hanö i Blekinges skärgård (och vilken tur jag har att Blekinge räknas till Sydsverige, i alla definitioner). Det blev som en retreat för mig. Äntligen kunde jag sätta mig på en klippa (eller sten) och stirra ut på havet med en obruten horisont. Det brukade jag göra när livet gick för fort, innan jag flyttade till Skåne. Det blev en av de bästa dagarna på länge.

Så mycket kultur vet jag inte om det finns där, men fyren är en av de mest ljusstarka i Östersjön, där finns något som kallas Bönsäcken med miljoner mjuka, lena stenar som slipats av vattnet och som ständigt rör sig och byter utseende efter hav och vind. Där finns också Drakmärket, efter draken som störtade ner i klippan när den blev bländad av den första fyren och så finns en gammal engelsk kyrkogård. Fotavtryck från jättar finns det också

Tydligen finns det mängder av sägner om den här lilla ön. Här finns fler nedgrävda vikingaskatter än någon annanstans. Skatterna är dessutom bevakade av eldsprutande drakar, ilskna jättar eller små ilskna tomteliknande gubbar.

Jag upptäckte även att det finns (fanns?) en bokbytarhylla där, tyvärr hade jag inte med mig någon bok den gången. Det finns också ett museum, Bödeboden.

Det blev i alla fall kärlek vid första ögonkastet och jag kan tänka mig att åka tillbaka varje sommar, så jag kan få min lilla retreat.

12 kommentarer:

  1. vaddå, bor ju själv på en fin ö :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste åka en bit för att komma till sådana här smultronställen :)

      Radera
  2. Blekinge är så vackert. och ganska bortglömt. tycker en utvandrad bleking

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så otroligt glad när jag hittade Hanö, det kändes som hemma :)

      Radera
  3. Oj det var längesedan jag var i Blekinge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sambon är därifrån så vi är där ganska ofta, dock tog det 18 år innan jag kom till Hanö.

      Radera
  4. Där förstår jag att du ville sitta en stund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde till och med inbilla mig att jag var på Västkusten med den utsikten :)

      Radera
  5. Blekinge är fint! Jag har en vän som har hus i Hällevik och där är verkligen sött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sambon och hela hans släkt är från Blekinge så vi är där ganska ofta, men tyvärr så bor ingen av dem vid havet. I alla fall inte speciellt nära.

      Radera
  6. Det är skönt och verkligen avkopplande att sitta och stirra rakt ut över havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen vet jag inget bättre sätt att koppla av :)

      Radera