tisdag 7 mars 2017

Veckoutmaning: Mitt 90-tal

Veckans utmaning på Kulturkollo: 90-talet.

Tänker du tillbaka på 90-talet med ljuv nostalgi? Eller var det mest ett jobbigt årtionde du helst vill glömma? Berlinmuren hade fallit, Sovjetunionen löstes upp. TV4 och ZTV startade sina sändningar och vi fick Windows95, hemdator och modem.

Åh! Hur mycket tid har du? Allvarligt, 90-talet var mitt decennium (för att citera Magnus Uggla). Det mesta hände då.

Låt oss börja från början...

De första veckorna på det nya decenniet vistades jag på/i Nya Zealand och nyårsaftonen firades på torget i Christchurch. Min bror och jag var borta i sju veckor. Den bästa resan jag gjort i mitt liv.

Jag gjorde generellt sett väldigt mycket på 90-talet, bland annat upptäckte jag att segling var härligt och tog först förarintyg en sommar. Sedan gav mig själv en rejäl present när jag fyllde 30; en seglingssemester i Grekland (översta bilden är också därifrån, när vi på båten lekte Esther Williams). Den är nog lätt tvåa på min lista över bra resor... Någon hästtjej var jag aldrig när jag växte upp, så det försökte jag åtgärda genom att gå i ridskola och åka på ridläger. Jag kom fram till att hästar funkar bäst på avstånd. En buggkurs hann jag med också, väldigt roligt det med.

Det stora var ändå att jag köpte min allra första dator, 1994. Den gick inte att använda till så mycket just då, men det var ändå själva grunden till vad som komma skulle. 1996 gav jag mig ut på Internet. Där träffade jag han som nu är min sambo, i en chatt på IRC. Efter ett par månader och hundratals timmar chatt så träffades vi äntligen. 1997 flyttade jag från mitt älskade Göteborg, något jag aldrig trodde kunde hända. Och på den vägen är det :)

Så... 90-talet var fullt av omvälvande händelser och livsval. Jag var helt otroligt modig, nu när jag tänker tillbaka. Undrar vart det blev av.

16 kommentarer:

  1. härligt! osäker men tror vi köpte dator 1992, lärde mej lite enkel programmering, Pascal... mejl kunde man väl skicka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns väl någon sorts mejl, men det var ju nästan ingen som hade dator och något Internet i egentlig mening fanns inte heller.

      Radera
  2. Det verkar ha varit en riktig resa i Nya Zealand. Nittiotalet var ju ditt årtionde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev lite nostalgisk nu när jag började tänka tillbaka.

      Radera
  3. Vilka härliga bilder! De utstrålar glädje :-) Vår första PC-dator var från 93 när jag började studera på lärarprogrammet. Det gick fint att ordbehandla på den, det minns jag iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ordbehandling och register av olika slag kunde man ha, men det var ju inte direkt som nu :)

      Radera
  4. Vilket spännande 90-tal!

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga bilder - vi var i Australien på 90-talet men Nya Zealand skulle jag verkligen vilja besöka.
    Vår första dator, en ABC80, inhandlades på 80-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tänkte först försöka klämma in Australien också, men tiden räckte inte till. Ja, jag hade en annan typ av "dator" på 80-talet, men den räknar jag inte ;)

      Radera
  6. Härlig berättelse :) Så svårt nu att tänka sig världen utan internet, ändå var första dryga hälften utan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att jag levt större delen av mitt liv utan dator så kan jag inte tänka mig att leva utan en :)

      Radera
  7. Jag var väldigt sen med att skaffa "hemPC", däremot använde jag dator på sommarjobbet redan på 70-talet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska inte säga att jag hängde på låset med att skaffa PC, men ganska tidig var jag och jag ångrar det inte en sekund :)

      Radera
  8. Förstår att du minns 90-talet med värme!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett fantastiskt decennium :)

      Radera