torsdag 23 mars 2017

Kommande böcker april 2017

Idel spänningsromaner. Det passar väl bra, det är ju snart påsk.

Sändebudet av Anders Gistafson & Johan Kant
Genre: Kriminalroman
Serie: Singöserien (3)
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2017-04-05
Förlag: Bokfabriken

Från Bokus
Den erfarna kriminalinspektören Solbritt Andersson står inför sin svåraste utmaning hittills. Hon och hennes kollegor arbetar med en omfattande utredning av företaget Rankena Tech, som bakom de putsade fasaderna tycks ha vida förgreningar till internationell brottslighet. Polisen närmar sig ett genombrott i fallet, men blir alltmer frustrerade över att de ständigt ligger steget efter. Finns det läckor eller infiltratörer i Norrtälje polishus?

Samtidigt hittas ett lik guppande i hamnen vid Svartklubben utanför Singö. Har offret, en tillbakadragen man som bott vid havet i hela sitt liv, verkligen drunknat på grunt vatten? Vilka är hans kopplingar till öns militära förflutna och till den charmante och maktfullkomlige prästen i Singö kyrka?


Jag har ju alltså inte läst de första två delarna. Än. Men den första står i alla fall i hyllan.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Häxan av Camilla Läckberg
Genre: Kriminalroman
Serie: Fjällbackaserien (10)
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2017-04-07
Förlag: Forum

Från Bokus
När fyraåriga Linnea försvinner från en gård utanför Fjällbacka väcks tragiska minnen till liv. Trettio år tidigare försvann en liten flicka från exakt samma gård och hittades senare mördad. Den gången anklagades två trettonåriga flickor för att ha fört bort och dödat flickan. De befanns skyldiga i domstol men slapp fängelse på grund av sin ålder. Den ena av dem har efter det levt ett stilla liv i Fjällbacka. Den andra har just återvänt för första gången sedan händelsen, nu som firad skådespelare för att porträttera Ingrid Bergman i en film som ska spelas in i trakten.

Fjällbackaborna ställer mangrant upp i sökandet efter Linnea, och till slut finner man henne. Naken, invid samma skogstjärn där den första flickan hittades. Skräcken sprider sig i det lilla samhället. Kan fler flickor vara i fara? Trots att Patrik Hedström tycker att det verkar långsökt börjar han och hans kolleger vid Tanumshedepolisen utreda om det finns något samband mellan de två fallen. Till sin hjälp får de Erica Falck, som sedan länge arbetar med en bok om det gamla mordet. Utredningen river upp många sår, drevet går och invånarnas rädsla för det okända får fruktansvärda konsekvenser.


Ja, den här måste jag ju ha.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Ikaros av Deon Meyer
Genre: Kriminalroman
Serie: Bennie Griessel (5)
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2017-04-19
Förlag: Weyler Förlag

Från Bokus
Det är många som har hotat Ernst Richter till livet. Svartsjuka män, religiösa extremister alla som hatar skaparen av alibi.co.za, en sajt för otrogna med särskilda behov. Så när hans döda kropp hittas i sanden blir det en stor grej i de sydafrikanska medierna. Inte precis vad Bennie Griessel, Deon Meyers favoritsnut, önskar sig.

Samtidigt börjar en ung man berätta sin historia för en kvinnlig advokat. Det handlar om vinodling och komplicerade fäder. Och det hänger ihop med mordet på Richter, förstås.


Det känns som att jag saknar någon del i den här serien, men det är väl inget hinder.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Selfies av Jussi Adler-Olsen
Genre: Kriminalroman
Serie: Avdelning Q (7)
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2017-04-25
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Från Bokus
Avdelning Q håller som vanligt till i Köpenhamnspolisens källarrum, men står nu inför stora utmaningar. Dels vad gäller arbetet, men också på det personliga planet. Gruppens sammanhållande länk Rose har nämligen sjunkit ner i en psykos vars trådar leder långt tillbaka in ett mörkt förflutet. Ett förflutet där ett grymt brott kan ha begåtts.

Det har kommit ledningen till känna att uppklarningsstatistiken för Avdelning Q ligger långt under det förväntade. Utan Roses hjälp måste de tre återstående medlemmarna - den karismatiske ledaren Carl Mörk, mystiske Assad och det senaste tillskottet Gordon - kämpa för att övertyga dem om att de ska få fortsätta sitt arbete. Samtidigt hittas en äldre kvinna mördad i Kongens Have och en galen bilist har inlett en dödlig jakt på unga kvinnor, medan nya brott planeras på en helt annan plats. Har händelserna ingenting med varandra att göra, eller finns ett samband begravt någonstans?


Ska snart läsa förra delen så det passar ju bra att det kommer en ny nu.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Hetta av Jane Harper
Genre: Kriminalroman
Serie: -
Antal sidor: 335
Utgivningsdatum: 2017-04-26
Förlag: Forum

Från Bokus
Australien härjas av en svår torka och invånarna i den lilla avfolkningsorten Kiewarra tvingas dagligen fatta desperata beslut på grund av vattenbristen. Under mystiska omständigheter tar Luke Hadler livet av sin familj och sedan sig själv. Poliskommissarie Aaron Falk kommer tillbaka till sin barndoms hemtrakter för att närvara vid begravningen. Luke var hans bäste vän, men de delade även en mörk hemlighet.

Under århundradets värsta torka börjar Falk ifrågasätta vad som verkligen hände med Luke. Han bär på en bestämd känsla av att något inte stämmer - men ju mer han nystar i fallet, desto mer börjar gamla sår att blöda. Sedan länge begravda lögner tar sig upp till ytan, och Falk tvingas konfronteras med sina egna värsta minnen.


Den här låter väldigt intressant.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



De vackra döda av Belinda Bauer
Genre: Kriminalroman
Serie: -
Antal sidor: 352
Utgivningsdatum: 2017-04-29
Förlag: Modernista

Från Bokus
Eve Singer är beroende av döden. Hennes karriär som kriminalreporter på TV är på väg att dala, och hon är beredd att ta till nästan vilka medel som helst för att tillfredsställa sin blodtörstiga publik.

Mördaren är också beroende av döden. Inte nog med att han fortsätter att döda. Han tillkännager dessutom sina makabra framträdanden i förväg, i syfte att visa upp döendets skönhet för världen.

När han kontaktar Eve tar hon tacksamt emot erbjudandet om att få vara först med varje nytt och blodigt spektakel. Tills hon inser att mördaren har två besattheter - och att hon är den andra


Belinda Bauer hör också till auto-buy-författarna.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Fixaren av Gabriella Westin
Genre: Kriminalroman
Serie: Morden i Hudiksvall (3)
Antal sidor: 301
Utgivningsdatum: 2017-04-03
Förlag: HarperCollins Nordic

Från Bokus
En kylig kväll i mars skjuts en 25-årig man ihjäl efter ett biobesök. Kriminalinspektör Johan Rokka leder förundersökningen och snart riktas intresset mot en vän till offret, som var i närheten när mordet begicks.

Vd-assistenten Amanda Bruse kämpar med att komma tillbaka efter en lång sjukskrivning. Företaget hon arbetar på står inför lanseringen av en produkt värd miljardbelopp och när en av företagets nyckelpersoner försvinner spårlöst hamnar Amanda plötsligt mitt i händelsernas centrum.

Polisen har nu både ett mord och ett försvinnande att hantera. Och när Rokka mitt i allt råkar ut för en personlig tragedi står plötsligt hela hans framtid på spel..


Så... det kommer en tredje del? Jag har inte läst de två första än.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Eldpojken av S K Tremayne
Serie: -
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2017-04-06
Förlag: Lind & Co

Från Bokus
När Rachel gifter sig med mörka, stiliga David är det som att allt faller på plats. Den delade lägenheten i Londons södra förorter ersätts med ett fantastiskt hus i Cornwall, och singellivet med en kärleksfull man och en tillgiven styvson. Men gradvis förändras pojken Jamies beteende. Han kommer med otäcka profetior och säger sig vara förföljd av sin döda mors vålnad. Först tänker Rachel att han gör det för att straffa henne, men inser snart att han är mer traumatiserad än hon trott.

När hon tar upp det med David möter hon bara motstånd; han vill inte alls prata om Jamies utbrott. Inte heller får Rachel veta detaljerna kring Davids före detta frus plötsliga död mindre än två år tidigare.

Sommar blir till höst och när vintern närmar sig börjar Rachel frukta att det ligger något i Jamies hemska ord: "Du kommer att dö i jul."


Så spännande att jag ryser lite 😧

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Kolibri av Kati Hieakkapelto
Genre: Kriminalroman
Serie: Anna Fekete (1)
Antal sidor: 384
Utgivningsdatum: 2017-04-08
Förlag: Modernista

Från Bokus
Anna Fekete, som flydde kriget i Jugoslavien som barn, har ett förflutet. Hon är precis i början av sin karriär som brottsutredare i en nordlig finsk kuststad, och har blivit inkastad i ett högprofilerat, till synes olösligt fall som har fångat hela nationens intresse. Det hjälper inte att hennes nya, medelålders partner, Esko, inte ens bryr sig om att dölja sina rasistiska fördomar, och att Anna blir föremål för systematiska försök att få henne ur balans.

En ung kvinna har mördats i ett joggingspår och ett smycke föreställande en aztekisk gud har återfunnits i hennes ägo. Inom kort följer ännu ett mord, och allt tyder på en seriemördare, som får smeknamnet Kolibrin. Men kan Anna spåra upp mördaren innan han - eller hon - slår till igen? Och till vilken kostnad för henne själv?


Finskt läser jag alldeles för lite av. Den här låter spännande.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Spel av Anna Roos
Genre: Kriminalroman
Serie: -
Antal sidor: 240
Utgivningsdatum: 2017-04-19
Förlag: Modernista

Från Bokus
Sol lämnar Sverige och svär på att aldrig komma tillbaka. Men när hennes tvillingbror Gustavs kropp hittas i Årstaviken och hans död avskrivs som självmord återvänder hon motvilligt. Med ett fingerat CV får hon anställning vid Handelshögskolans bibliotek. I korridoren träffar hon Erik, eleven som är lite bättre än alla andra och har en likadan tatuering som den hon sett på sin brors döda kropp.

Sol drog nitlotten redan vid födseln. Medan Gustav växte upp på gåslever i deras pappas nya hus på Lidingö blev hon kvar i förorten med sin mentalt instabila mamma. Och om hon har haft svårt att behålla sina jobb, har hennes bror i stället haft problem med vilket han ska välja efter sin examen från Handelshögskolan.

Vad var det egentligen som hände Gustav? Jakten på svar tar Sol djupare in i hans värld. Ur sprickorna i den putsade fasaden börjar mörka sanningar sippra fram. Snart visar det sig att ännu en elev fallit offer för vad tidningarna beskriver som högskolans tuffa karriärshets.

Lek blir till allvar, och Sol dras in i ett spel där bara slumpen avgör vem som är vinnare och vem som är förlorare.


Titeln lockar ju, förstås.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.

18 kommentarer:

  1. Oj oj fem stycken vill jag läsa

    SvaraRadera
  2. Sändebudet hade jag helt missat! Ställde mig nu direkt i kö för den på biblioteket, där den var beställd i ett antal exemplar. Så tack för tipset, fick en hyfsad köplats 11 på så vis. ;)
    Eldpojken verkar sen helt klart ruggigt spännande. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra :) Jag har ju inte börjat läsa den serien än, men det kanske jag borde då.

      Radera
  3. Åh kära nån då! Jag vill typ läsa alla ju...Känns nästan som jag håller på drunkna i böcker som jag vill läsa ju! Som jag sagt tidigare, jag önskar verkligen man kunde köpa extra lästid tillsammans med böckerna. Tid som liksom gick att lägga utan på de där 24 timmar man har per dygn =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt tycker jag att det börjar komma alldeles för många alldeles för bra böcker nu. Jag hinner inte. Jag vet inte hur det skulle gå att lösa rent praktiskt, men att köpa lästid låter som en affärsidé :)

      Radera
  4. Oj, där var det några spännande.

    SvaraRadera
  5. Ja där är några som lockar ;)

    SvaraRadera
  6. Kommer ju massor i april! Nej nu blev jag alldeles yr även om jag redan hade koll på de flesta. 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar känna mig resignerad. Jag kommer aldrig att hinna läsa allt jag vill innan jag dör.

      Radera
  7. Som alltid har vi några böcker som är samma. Jag ser verkligen fram emot Selfies!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ett tag sedan det kom en bok om Avdelning Q så denna är efterlängtad.

      Radera
  8. Du nämnde "Hemmet" hos mig, den har jag också kikat på, men skall avvakta tills jag läst recensioner hos er andra ;) Jag minns att du gillade Färjan, men jag som bara läste vissa delar av den (som följetong i tidning) blev avskräckt av det övernaturliga. Det verkar vara litet av samma tema för den här..? "I djupt vatten" är jag mer nyfiken på, eftersom det är en psykologisk thriller, vilket jag oftast brukar gilla. Flera av böckerna på din lista hade jag tänkt ha med på min, men jag jag blev tvungen att gallra, det är ju oändligt många böcker som lockar..!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet nog egentligen inte vad Hemmet handlar om och det spelar ingen som helst roll. Om Mats Strandberg har skrivit den så är den bra. Så är det bara :) I djupt vatten vet jag inte heller något om, bara att Paula Hawkins har skrivit den och jag gillade ju Kvinnan på tåget, så... :)

      Gallrar gör jag aldrig i de här inläggen. Här finns allt som jag tycker låter intressant. Det är enklare så :)

      Radera