onsdag 22 mars 2017

Turnéstopp av Robert Warholm och Skam

Bland oss bokbloggare finns inte bara "vanliga" bokälskare, där döljer sig också en och annan aspirerande författare. Och ibland ger de faktiskt ut böcker. Som Robert på Mina skrivna ord. Robert Warholm släpper i dagarna sin debutroman Skam och är ute på en veckas bloggturné. Idag besöker han min blogg.

Vad handlar din roman om?
Det är en kriminalroman i värmländsk 1800-talsmiljö. En ung kvinna hittas mördad i sitt eget hem. Länsmannen är väl inte den mest kompetente, och sikten grumlas av främlingsfientlighet.

Varför har du valt namnet Skam? Vill du anknyta till den norska TV-serien?
Jag bestämde faktiskt namnet innan någon hade hört talas om TV-serien. Skälet till namnet är att i en liten socken där alla känner alla vill man undvika att folk får anledning att skvallra om en. Och det finns en hel del som har skam- och skuldkänslor i den här boken. Det märks när man skrapar lite på ytan.

Hur kom du på idén till boken?
Boken baseras på ett autentiskt mordfall, men jag har skapat min egen historia och upplösningen blir en annan än i det verkliga fallet.

Kommer du att ge ut fler böcker?
Det kan du vara säker på!

Tack för besöket Robert och lycka till med boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar