söndag 5 mars 2017

En smakebit på søndag: Järnblod

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Läsmässigt så har detta inte varit någon speciellt bra helg, men jag hoppas att det blir bättre i dag. Vädermässigt har helgen varit en smärre katakstof och tyvärr finns det inget hopp om förbättring där. Men det är i alla fall mars nu...

Jag har börjat läsa sista delen i Liza Marklunds serie om kvällstidningsreportern Annika Bengtzon, Järnblod och halvvägs kan jag nog tycka att det verkar bli ett bra avslut. Lite som att cirkeln sluts.

Min smakebit är från sida 191.
Tåget hade passerat Ørestad och närmade sig Tårnby. Annika tittade på sitt armbandsur, planet tillbaka till Stockholm lyfte klockan 18.05. Hon såg sin egen spegelbild i glasrutan, fyra och en halv timme hade hon på sig. Blicken föll på tröjan, kaffet hade nästan torkat, gjorde tyget hårt och stelt. Hon fick lov att köpa en ny t-shirt.
     Konduktören rörde sig långsamt genom vagnen. Annika spände öronen för att lyssna, jo, han pratade svenska.
     - Visst fortsätter det här tåget till Malmö? frågade hon när han kontrollerade hennes biljett.
     - Raring, svarade han, det fortsätter till Göteborg.
     Tårnby var en modern station i sten och gråbetong, iskallt skandinaviskt stilren.
     Hon hade aldrig varit i Malmö. Tidningen hade en egen redaktion där, våldsdåd och supporterbråk och upplopp sköttes av lokal personal.
     Hon visste väldigt lite om staden, kunskaperna inskränkte sig till fragment av gamla rubriker och myter som antagligen inte stämde, Sveriges Farligaste Stad, ghettot Rosengård, fotbollslaget som spelade i Champions League, främlingsfientlighet och nedlagda skeppsvarv, och så Zlatan Ibrahimovic naturligtvis.

40 kommentarer:

  1. tack för smakebiten. har lagt ut min också

    SvaraRadera
  2. Jag läste Sprängaren för rätt länge sedan, men har inte tagit mig vidare i serien än. Det var bra med en påminnelse :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju en hel hög med serier som man borde läsa ikapp :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Det här är en serie jag valde att avsluta i förtid. Men man undrar ju alltid hur den fortsatte ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här har jag nog aldrig ens funderat på att ge upp. Det var en liten svacka i mitten, men sedan blev det bättre igen :)

      Radera
  4. Tack för smakebiten, jag tyckte att boken var bra.

    SvaraRadera
  5. Denne boken leste jeg for en tid tilbake og syns den var kjempebra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att den är ett bra avslut på serien.

      Radera
  6. Läste några av de första delarna i den serien men ledsnade och fortsatte inte. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten :) Det räcker så ;)

    SvaraRadera
  8. Jeg har bare lest Borderline av forfatteren, men kan tenke meg å lese flere.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då läste du ju en av böckerna i slutet. Det hade jag aldrig klarat :)

      Radera
  9. Jag läste de 4-5 första böckerna i serien men tröttnade. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kom en svacka där i mitten, sedan blev böckerna bättre än någonsin :)

      Radera
  10. Tyckte att detta var ett bra avslut på serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns lite som att cirkeln sluts här.

      Radera
  11. Tack för smakbiten! Har läst den och även de andra böckerna i serien.

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Jag har inte läst så mycket av Liza Marklund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag, detta är nog den trettonde jag läser :)

      Radera
  13. Jernblod ligger på nattbordet mitt blant de andre krimbøkene jeg skal lese. I det siste har den haugen blitt for stor, så jeg må rydde ut litt. Men Jernblod skal få bli. Jeg har lest alle til Marklund tror jeg, så jeg må lese denne og :-) Ha en riktig fin søndag, Monika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här verkar faktiskt binda ihop hela historien om Annika Bengtzon. Har kommit ungefär halvvägs och jag gillar den :)

      Radera
  14. Jag tror att jag har läst de flesta, kanske alla, böckerna om Annika Bengtzon, men inte Järnblod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara denna kvar nu, sedan har jag läst alla :)

      Radera
  15. Tack för smakbiten! Jag har inte läst någon bok i den här serien, och med tanke på alla serier... så är det ganska skönt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många serier och jag har nog lite svårt att stå emot dem :)

      Radera
  16. Har läst klart den här serien och tyckte det var ganska skönt att den tog slut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte evighetsserier och tycker väl egentligen att max borde vara runt fem stycken, men ibland funkar det med fler :)

      Radera
  17. Nöjde mig efter de tre-fyra första. Har för mig att jag tyckte böckerna var helt okej, men att deckargenren inte lockade alls en period.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, om inte deckargenren lockar så är nog inte de här böckerna rätt :)

      Radera
  18. Jag har faktiskt inte läst någon enda i den serien, men det låter ju som författaren har ett driv när hon skriver, och att det är en svensk deckare är litet extra lockande för mig, då brukar det vara på en nivå där man kan hänga med i turerna. Amerikanska deckare, då känner jag mig ibland helt bortkollrad bland alla institutioner och hierarkier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ju inte annat än hålla med, det är betydligt lättare att relatera till svenska deckare. Rent generellt alltså, både system och människor. Jag gillar de här böckerna :)

      Radera
  19. Liza Marklund er en forfatter jeg er nysgjerrig på, takk for smakebit :)

    SvaraRadera