måndag 28 september 2015

Film: Divergent

Titel: Divergent
Originaltitel: Divergent
Genre: Science fiction
Regissör: Neil Burger
Manus: Evan Daugherty, Vanessa Taylor, Veronica Roth (bok)
Skådespelare: Shailene Woodley, Theo James, Ashley Judd, Kate Winslet, Jai Courtney
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: USA
Längd: 139 min
Serie: Divergent
Såg den på Blu-ray 11 september 2015




Handling
I en dystopisk framtid, där människor delas in i olika grupper baserat på deras personligheter måste alla sextonåringar välja vilken grupp de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice Prior står valet mellan att stanna kvar med sin familj eller att vara den hon innerst inne är. Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Beatrice försöka avgöra vilka som är hennes verkliga vänner.

Min kommentar
Den här filmen köpte jag till och med innan jag hade läst boken och den har stått här, osedd, sedan december förra året. I vintras var det dags att läsa den och nu, äntligen, har jag vågat se filmen också. Av naturliga skäl kommer jag, givetvis, att göra vissa jämförelser.

Jag tycker filmen följer boken väldigt väl, i alla fall som jag minns det. Ett stort plus är att det mesta av träningen är bortplockad, den delen var ganska dominant i boken och jag blev lite less på alltihop. Det tråkiga är att när de plockade bort detta så mer eller mindre försvann alla andra Tappra karaktärer. Det är bara Tris och Four som blir levande, de andra blir diffusa skuggfigurer och jag har ett fasligt besvär med att överhuvudtaget komma ihåg vad de heter. En annan detalj som störde mig i boken var det puttenuttiga och det upplever jag är borta också. Eller så gör det sig helt enkelt bättre på film. Relationen mellan Tris och Four känns trovärdig och funkar bra. Det enda som möjligtvis stör mig är att båda två ser väldigt myckel äldre ut än vad de ska spela.

Överlag tycker jag att skådespelarinsatserna är väldigt bra, med några undantag (som Kate Winslet och en och annan TV-serieskådis) är de flesta ganska okända, i alla fall för mig. Det är för övrigt intressant att se Kate Winslet som ond och hon gör det bra.

I mångt och mycket stämmer filmens bilder med mina egna och jag tycker det är snyggt gjort. Jag är glad för att jag läste boken innan, det gjorde att jag kunde fylla i detaljer som jag tyckte saknades. Dock är filmen för lång, drygt två timmar, och mot slutet tappar jag lite intresse.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 2 662 betyg).
IMDb hade den 6,8 i genomsnitt (beräknat på 294 244 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

10 kommentarer:

  1. Jag har också tänkt se filmen, men det har inte blivit av än.

    SvaraRadera
  2. Det var ett tag sedan jag såg den nu men kul att läsa din recension :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ligger ju lite efter, men nu hoppas jag ta tag i Insurgent snart, både bok och film :)

      Radera
  3. Jag har sett båda filmerna som kommit ut och tycker att de är riktigt okej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till och med sambon lyckades titta på hela, utan att ta fram surfplatta eller somna :)

      Radera
  4. Som sagt var - jag tycker filmerna är bättre än böckerna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade ju boken också, men vi får väl se om det håller i sig.

      Radera
  5. Jag blev tvungen att kolla vad jag själv tyckte om den och blev lite överraskad över hur överväldigande positiv jag var. Kommer ju knappt ihåg filmen några månader senare... Men jag blev positivt överraskad av skådespelarna och hur snyggt filmat det var :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog faktiskt helt rätt, det är knappt tre veckor sedan jag såg den och den har redan börjat bli lite dimmig. Det är säkert ingen film som lever kvar någon längre stund, men det var två timmars bra underhållning :)

      Radera